WERKEN IN DE AFVOERKOKER VAN 2 APPARTEMENTEN: GEMEENSCHAPPELIJKE OF PRIVATE KOST?

3

WERKEN IN DE AFVOERKOKER VAN 2 APPARTEMENTEN: GEMEENSCHAPPELIJKE OF PRIVATE KOST?

De Heide
De Heide
#Keuken · 4 jaren geleden

Ik woon in een appartement op de eerste verdieping van een kleine appartementsblok (6 kavels).
Door mijn dampkap hoor ik mijn onderburen praten (vrij hard, ik versta net niet wat ze zeggen), ik hoor hun muziek en hoor heel duidelijk wanneer ze hun dampkap opzetten en ruik hun kookgeuren heel fel in mijn appartement (alsof deze rechtstreeks via de dampkap bij mij binnenkomen).
Ik heb ondertussen al een terugslagklep laten plaatsen in mijn dampkap, maar dat heeft het probleem niet opgelost.
Wanneer er gekookt wordt en ik hoor dat de dampkap beneden wordt aangezet, dan zet ik in mijn appartement spontaan ook de dampkap mee op om zoveel mogelijk de geur buiten te houden, maar dit werkt niet, ik blijf hun kookgeuren ruiken.
Uiteraard kunnen deze mensen daar zelf niets aan doen.
Ik heb dit probleem al eens laten nakijken, waarna een terugslagklep geplaatst werd, maar ik ga dit opnieuw moeten laten nakijken aangezien ik veronderstel dat de afvoerbuis van mijn dampkap uitkomt in dezelfde afvoerbuis als mijn onderbuur (dat kan bijna niet anders).
Ik had hierbij 2 vragen:
– Als ik dit opnieuw laat nakijken, en als blijkt dat mijn vermoeden gegrond is en er 2 aparte afvoerbuizen geplaatst zullen moeten worden ipv 1 gemeenschappelijke, is dit dan een “gemeenschappelijke kost” die door alle appartementen gedeeld moet worden, of dient dit enkel betaald te worden door de 2 geïmpacteerde appartementen?
Op zich lijkt het me een gemeenschappelijke kost te zijn, aangezien het probleem zich niet in de appartementen bevindt, maar buiten de appartementen, in een gemeenschappelijke koker. Wat is uw mening hieromtrent?
– zou dit iets kunnen zijn waarin de blokverzekering tussenkomt, om een deel van de kosten te vergoeden?
Alvast bedankt voor uw deskundige feedback.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
4 jaren geleden

Lastige casus.  Hebben de 4 andere appartementen (of de appartementen op de verdiepingen) hetzelfde probleem? 

Oftewel heeft elk appartement zijn eigen buis met blazende dampkap, oftewel is er een gemeenschappelijke afzuiging met passieve dampkappen en gemeenschappelijke afzuigunit(s) op het dak. 

Als het recente appartementen betreft en de afzuiging is niet volgens plan gemaakt kan je proberen om de kosten op de promotor af te wentelen.  Mogelijks zijn de proceskosten hoger dan de baten en betaal je beter zelf.

k Denk dat je dit moeilijk op de VME kunt verhalen. Ofwel promotor ofwel zelf betalen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
4 jaren geleden

En bij de bovenbuur is de dampkap ook aangesloten op dit kanaal? Mogelijks heeft hij een afvoer direct door het plat dak. Ook eens nazien op het dak hoeveel kanalen op het dak uitkomen boven de keukens en de doorsnede van het kanaal eens meten. Mogelijks zijn er 3 kanalen, maar heeft de installateur van de keukens het meest voorhanden liggend kanaal genomen en dus de dampkappen aangesloten op hetzelfde kanaal.

Hoe oud is het gebouw? Hetgeen je ook kan doen is een dampkap plaatsen met binnencirculatie. Gewoonlijk hebben  nieuwe dampkappen beide mogelijkheden (de eu eist zelfs dat deze in de stand binnencirculatie verpakt worden - uit energieoverweging . Je kan dan het afvoerkanaal gewoon afdichten. Gedaan met lawaai en geurhinder. 

Ik zou niet weten op welk artikel uit de blokpolis je kan steunen om dit als schadegeval te omschrijven. Een blokpolis dekt de verzekerden tegen brand-, water- en stormschade, glasbreuk, soms rechtstreekse schade aan het gebouw, schade bij inbraak of poging tot inbraak. Dit probleem kan je moeilijk als een schadegeval omschrijven.

Op zoek naar een nieuwe keuken? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’

Op zoek naar een nieuwe keuken? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’

Ben je op zoek naar tips, tools en inspiratie om je keuken in te richten? Bestel dan snel ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’. We helpen je graag op weg met ontwerpen, plannen en inrichten.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Van koffietrolley tot geïntegreerde koffiekast: zo haal je de cafécore-trend in huis

Van koffietrolley tot geïntegreerde koffiekast: zo haal je de cafécore-trend in huis

Van koffietrolley tot koffiekast. Stylist Christophe Verbeke geeft advies om de sfeer van een koffiebar in huis te halen.

Lees meer

Keukenwerkblad: uit deze 10 materialen kan je kiezen

Keukenwerkblad: uit deze 10 materialen kan je kiezen

Er is een heel brede waaier aan materialen als je een keukenwerkblad wil kopen. Wij zetten ze op een rijtje en overlopen hun voor- en nadelen.

Lees meer

De ideale afmetingen voor je keuken? Tips voor meer ergonomie

De ideale afmetingen voor je keuken? Tips voor meer ergonomie

De afmetingen van je keuken hangen af van de ruimte en het type keuken dat je kiest. We geven je tips op vlak van ergonomie en gebruiksgemak.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag