7

Ledlamp plaatsten in een fitting E27

gilberto
gilberto
#Elektriciteit · 5 jaren geleden

Hello boys,

Ik wil drie Lucide BISTRO hanglampen kopen die werken met een ledlamp.

Nu lees ik op het internet dat deze ledlampen met lumen in de plaats van watt worden aangeduid. Ik wil ledlampen van 60 Watt.

Op websites worden deze waarden regelmatig anders aangeduid voor hetzelfde wattage of vermogen.

Voor een led lamp van 60 Watt staat er zowel 500 lumen tot 700 lumen geschreven als 700 lumen tot 810 lumen.

Welke is juist?

Als ik een hanglamp koop waarin een led lamp steekt in een E27 fitting, kan ik deze inschakelen met een gewone schakelaar?

Dank bij voorbaat.

Grtz,

gilberto

Voorbeeld:

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63098/livios-501-12-nov-2020.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=87437156fbcc5816487a691b390eeadfhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63098/livios-502-12-november-2020.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a45d14237820cd731819f1198b02bfd5

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
5 jaren geleden

Alle lichtbronnen worden zowel in lumen als watt gedefinieerd, zijn immers twee verschillende eenheden. 

- Watt is de eenheid van vermogen, datgene wat je moet betalen

- Lumen is de eenheid van lichtopbrengst, datgene wat er uit de lamp komt. 

Een LED lamp van 5W/800 lumen geeft gewoonweg meer licht voor hetzelfde verbruik dan een 5W/700 lumen lamp. 

Dat is alles. 

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
5 jaren geleden

Vriendelijk dank voor de goede en verstaanbare uitleg.Als ik het goed begrijp, dan werkt een led lamp die niet dimbaar is met een fitting E27 en 220-230 V .Dus aan de lichtschakelaar moet niets worden veranderd.Ik schrijf dit omdat ik op het internet las,dat veel ledlampen een dimschakelaar nodig hebben. Is dat juist?  

Grtz

gilberto

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
5 jaren geleden

Nee, is niet juist. LED lampen bestaan in quasi alle types lampfittingen, E14 , E27 , MR16, GU zelfs TL. 

Het is zelfs beter dat je niet over een dimmer beschikt, soms moet je die immers vervangen door een ander type. 

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
5 jaren geleden

Nogmaals dank.

Dus alleen de kleine ledlampjes die worden geplaatst in het plafond hebben een tranformator nodig, al de andere ledlampen werken met 230 V .

Is dit juist?

Grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
5 jaren geleden

Nog twee vraagjes.

Omdat de LED elementen het licht in één richting schijnen en niet opzij,dus enkel naar beneden waar je verlichting nodig hebt zijn ze een stuk energie-efficiënter,en gaat er geen licht verloren naar het plafond of binnen het armatuur.

Je moet dus opletten als je een led lamp wilt die WEL het licht opzij verspreid, je dezelfde vorm van lamp kiest zoals je vorige gloeilamp van 60 W.

Is dit juist?

Blijkbaar is het licht dat verspreid wordt door een ledlamp niet hetzelfde als het licht van een gloeilamp. Men vergelijkt met kleurentemperatuur en kleurenhelderheid. Kelvin - cri. 

Als je altijd verlichting hebt gebruikt met gloeilampen, merk je dan goed het verschil met een ledlamp?

Is het licht van een spaarlamp meer vergelijkbaar met een gloeilamp dan een ledlamp?

Grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
5 jaren geleden

Oké. De vragen hoeven niet meer beantwoord te worden. ik zal spaarlampen kopen, deze verbruiken ook  minder energie dan een gloeilamp. De artikels over het feit dat de invloed van het licht van ledlampen mogelijks negatief zijn voor de gezondheid hebben mij doen kiezen voor spaarlampen. Daar zit weliswaar wat kwik in dat giftig is, maar daar moet je alleen rekening mee houden als er een spaarlamp stuk gaat.

Grtz,

gilberto 

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag