Verwarming lek
Kan het zijn dat de druk op mijn water te hoog is ingesteld en dat ik hierdoor een lek heb in buis verwarming?
Verwarming lek
Kan het zijn dat de druk op mijn water te hoog is ingesteld en dat ik hierdoor een lek heb in buis verwarming?
Neen, dat lek zal er ook nog zijn met minder druk.
Hoeveel druk staat er op de installatie ?
In principe kan je installatie veel meer druk op de leidingen verdragen dan de druk op het waterleidingnet, maar het is niet aan te raden dit te doen. Meestal tel je de hoogte van de plaats van de ketel, gedeeld door 10, plus 0,5-1 bar. Als je ketel dus op het gelijkvloers staat dan is 0,5-1 bar meer dan voldoende. Staat die op de 2de verdieping (ongeveer 7-8 m boven het gelijkvloers), dan kom je met 1,5-2 bar toe.
Te weinig druk is dan ook weer niet goed, dan worden eventuele luchtbellen in het circuit (vooral in radiatoren) niet opgelost en meegevoerd naar de ontluchtingspunten.
Als je drukverlies hebt dan heb je gegarandeerd ergens een lek. Kijk eerst eens of er automatische ontluchters op je systeem zitten en draai die eens dicht. Als er dan geen drukverlies meer voorkomt, dan waren dit de boosdoeners (gebeurt wel meer). Zoek dan naar plaatsen waar kalkafzetting voorkomt op leidingen of radiatore. Dit zijn meestal de plaatsen waar water uitstroomt en verdampt.
Vind je dan nog niets, contacteer dan een lekzoekbedrijg. Met een aquafoon kunnen die perfect horen of en waar het lek zit.
www.arcopolo.com
Bij een centrale verwarmingsketel is er steeds een expansievat. Dit vat vangt de uitzetting en inkrimping van het water op bij opwarmen en afkoelen van de installatie. Wanneer dit expansievat onvoldoende voordruk heeft of defect is zal dit merkbaar zijn aan de waterdruk op de installatie. Indien deze opgewarmd is en de druk bv op 2kg/cm² staat, kan dit bij afkoeling naar 0,5kg/cm² gaan. Dan terug bijvullen tot een normale druk zal bij opwarming leiden naar een te hoge druk waardoor de veiligheidsklep (steeds in of in de nabijheid van de stookketel) zal beginnen werken en water lozen.
Dus ook eens nazien of het probleem niet te wijten is aan het expansievat.
1.5 bar
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.
Lees meerOp 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen