Jan,
Dat is een hele moeilijke. Maar wel heel terechte vraag.
Je kan misschien al eerst eens navragen hoe de kandidaat SOD's te werk gaan?
Wat kan er nog aangepast worden tijdens de werkzaamheden, hoeveel zal het je dan kosten, welke materialen gebruiken ze (merken), wie zijn hun aannemers (in huis of derden), etc...
Je kan daar veel van opsteken. Vraag ook hun verkoopsvoorwaarden op en vergelijk ze onder elkaar.
Ga langs bij klanten die met ze gewerkt hebben en vraag het op de man af. Was je tevreden? Hoeveel heeft het je uiteindelijk meer gekost? Waar is het mislopen dat het je plots meer gekost heeft dan verwacht. (ik zeg wel duidelijk 'verwacht', sommige meerprijzen zijn correct en verklaarbaar)
Er is zeker een gat in de markt voor zo'n begeleiding door derden. Ik heb zelf al verschillende mensen geholpen voor en tijdens hun traject, maar niet om die bepaalde redenen. En ik heb hierbij wel eens wat naar mijn oren geslingerd gekregen (in enkele gevallen) maar eigenlijk verder alleen maar goede ervaringen ermee. Sommige SOD's zien wel liever de hielen dan de tenen van dergelijke derden.
"Wie daar negatief mee omgaat kan je sowieso al als verdacht bestempelen."
Laat ze misschien bij aanvang al weten dat je van plan bent zo'n persoon in te schakelen dan kan je op basis van hun reactie al een eerste selectie doen?
Er kan niks verkeerd zijn aan de gedachte dat je een derde inschakelt omdat je zelf niet de competenties en ervaring hebt om zo'n project met een gerust gemoed tegemoed te gaan. Als die investering minder kost dan de onverwachte meerkost dan heb je eraan gewonnen en kan je van een goede zaak spreken.