vraag betreffende mijn kast en de aankomende keuring

1

vraag betreffende mijn kast en de aankomende keuring

Schukkos01
Schukkos01
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Hallo,
Ik wil nog graag mijn zonnepanelen laten keuren. Daarom heb ik onze garage reeds afgewerkt.Zonnepanelen liggen op het dak zijn aangesloten en keuring volgt nu binnen 2 weken.

Ik krijg monofase 40A binnen (heb reeds 4 polige diffs voorzien voor moest ik later willen verzwaren). Hopenlijk kan iemand met ervaring mij geruststellen dat ik alles juist heb gedaan.

Mijn vraag/zorg betreft mijn 30ma diffrentieel -> heb 63A 30ma genomen omdat ik dus met zonnepanelen zit. En je dus de 40A van de teller moet optellen met de 20A van de omvormer (Kijk aub even mee op mijn eendraadschema, dit zit in bijlage)  

Ik heb dus alles zo bekabeld:  
Mijn meter (monofase 40A)  -> 4G10 naar de 4-polige 40A 300mA diffrentieel (2polig aangesloten zodat test werkt) -> dan met...

1.  Met 10mm² naar de remzekering 40A automaat (waar het bord van de woning na de verbouwing op komt te zitten -> Ik heb 40A automaat voorlopig als "reserve" gemarkeerd op het eendraadschema (omdat ik er dus vanuit ga dat ik de woning er af ga moeten halen voor de keuring omdat hier de verbouwing nog bezig is en ik dus geen keuring heb van deze binneninstallatie) En ik wil nog graag in orde zijn voor de achteruit draaiende teller. Vandaar moet ik dus nu gekeurd geraken voor eind 2020
 2. met een 10mm² naar de 20A automaat van de omvormer PV installatie
 3.  met een 10mm² naar de 63A 30mA Diffrentieel  
(Ik heb dus ipv het bord zelf ook achter een remzekering te steken, hier gekozen om een 63A 30mA diff te steken (40A teller + 20A PV installatie)   -> De rest van de automaten garage (alle stopcontacten, verlichting, enz ) zitten allemaal achter deze 63A 30mA diff

En hier heb ik dus mijn vraag over....ben ik hier in orde met de keuring betreffende die regel over Inom? Want daar volg ik het arei niet goed? Ik begrijp niet wat men bedoeld met :

"Een maximum aantal kringen is echter niet bepaald. Er mogen dus gerust meer kringen geplaatst worden achter deze 30mA-differentieelschakelaar.

Er dient echter wel op gelet te worden dat de Inom (nominale stroomwaarde) van de differentieelschakelaar voldoende is. Deze dient aangepast te worden aan de stroomopwaartse beveiliging tegen overstroom (automatische zekering).

De som van de stroomwaarden van de kringen die stroomafwaarts geplaatst zijn van de bijkomende differentieelschakelaar mag enkel hoger zijn dan de Inom van dit toestel indien een beveiliging tegen overbelasting (stroomopwaarts) geplaatst is die niet hoger is dan deze Inom van de verliesstroomschakelaar."
.

Moet ik dan voor deze 63A diff ook een remzekering 40A geplaatst worden voor in orde te zijn met Inom? En de keuring? Of hoe wordt INOM bekeken van de achterliggende automaten?

Zouden jullie aub even met jullie ervaring kunnen bekijken of volgens jullie alles in orde is voor mijn keuring? Of dien ik nog zaken aan te passen? Bedankt alvast!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63551/eendraadschemaloodszekeringkast-1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e01e95460e7ad2cb799cf925795405e5

Alle reacties

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Algemene elektriciteitswerken maken je woning veiliger en efficiënter. Ontdek wat je zelf kan doen en waarvoor je best een elektricien inschakelt.

Lees meer

Thuisbatterij: werking, prijs, terugverdientijd en alle andere dingen die je moet weten

Thuisbatterij: werking, prijs, terugverdientijd en alle andere dingen die je moet weten

Met een batterij kan je overtollige zonnestroom stockeren. Maar hoe werkt het precies? Wat is de prijs? En is de investering voor jou wel interessant?

Lees meer

De werfkast: veilige elektriciteit op je bouwplaats

De werfkast: veilige elektriciteit op je bouwplaats

Werfkast elektriciteit: ontdek alles over de installatie, types, keuring en aansluiting op het elektriciteitsnet voor een veilige werf.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag