Mag ik op één huisaansluiting twee aardingsonderbrekers met elk hun aardstaaf aansluiten?
Beste,
In een hoeve komt de stroom (3x400V+N) toe via een nieuwe EXVB-kabel 4x10mm² waar hij na de meter eerst in een kastje (STARTKAST) met differentieel 300ma en 2 4p-automaten gesplitst wordt naar de (HOOFDKAST) 25m verder in de hoeve en een tweede kast in de naastgelegen schuur (SCHUURKAST). Nu is mijn vraag hoe ik de aarding moet voorzien.
Mijn idee is om pas onder de HOOFDKAST in de hoeve een eerste aardingsonderbreker te plaatsen en die te verbinden met een aardstaaf. Hierop sluit ik dan alle equipotentiaalverbindingen van de hoeve aan. moet ik dan ook een aardingskabel trekken naar de STARTKAST als ik daar verder geen andere zekeringen in plaats?
Onder de tweede kast, de SCHUURKAST in het naastgelegen gebouw (10m verder) zou ik dan een tweede aardingsonderbreker plaatsen met opnieuw zijn eigen aardstaaf (ruim 20m van de 1e staaf verwijderd). Hierop komen dan alle equipotentiaalverbindingen van de schuur.
Ik kan ook een 16mm² aardkabel van de schuur naar de eerste aardstaaf trekken maar die zou ruim 50 lang kunnen worden en het lijkt me veiliger dat ik die korter in de grond leidt.
Alvast bedankt voor jullie bevindingen en raad.
Groeten,
Gilles