7

isolatiemateriaal

Saliklusser
Saliklusser
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

We hadden lokaal iemand gevraagd om een muur te metselen en XPSisolatieplaten te plaatsen tussen de spouw.
Nu heeft deze zogezegde klusser isover sonepanel als isoltie gebruikt ipv wat wij hadden afgesproken. uiteraard is hij direct mogen weggaan.
Wat ik me nu afvraag kan het kwaad dat deze nu ligt, als ik de beschrijving lees, wordt dit vooral gebruikt voor "Akoestische isolatie van lichte scheidingswanden (in hout of metalen structuur). Hij heeft langs de ene kant dubbel gelegd omdat de spouw daar wat groter was.
Ik maak me nu echt zorgen. de muur is ook 330cm hoog, en 4 meter lang, dus een gedoe om het eruit te halen. kan dit later vochtproblemen geven of andere problemen?

Ter info, alvorens  men de beton goot, is er  een zwart folie geplaatst op de grond:
Na de eerste steen ook een perinsul geplaatst en daarna verder gemetseld.
Ik hoop dat er ook geen vocht-barst problemen komen bij de buren.
Aan de ene buur is er ook een aanbouw, maar aan de andere kant niet. Andere kant hebben ze gewoon een soort hoge scheidingsmuur op hun koer

Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
4 jaren geleden

Als je er niets van af weet, neem dan een architect onder de arm !  Net zoals je dat doet bij een dokter, als je een medisch probleem hebt, of bij een advocaat, als je een juridisch probleem hebt.

www.arcopolo.com

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

kwaad kan dit Sonepanel niet. Is niet alleen voor geluid maar ook thermisch isolerend. En sluit beter aan op de muursteen. Alleen is er wel een verschuil in isolatiewaarde, vergeleken met goede XPS kan dat 1/3 zijn

0
Saliklusser
Saliklusser
0 12 Verbouwer
4 jaren geleden

Momenteel maak ik me al niet meer zorgen over de isolatiewaarde meer, als er maar geen vochtproblemen van komt. Ergens in de commentaren had men geschreven dat de isolatiemateriaal vocht zou opnemen...

Vandaar ik.me zorgen maakte

Muur van de buur is gecementeerd, hoo dar het helpt dat de muur niet nat word

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

Er zijn weinig isolatiematerialen die geen vocht opnemen. 
Multipor, EPS , XPS en geëxpandeerd kurk zijn de enige van een 20-tal materialen. En worden nooit in spouwmuren gebruikt.
Sonepanel is echt minerale wol. Het is dus een totaal inert materiaal dat dus niet kan rotten. Trouwens als muren deugdelijk werden gemetsd en gevoegd, komt daar echt geen vocht door. Enkel een koude buitenmuur kan wel aan zijn binnenzijde wat condens krijgen, dus niet die tussen beide huizen!

0
Saliklusser
Saliklusser
0 12 Verbouwer
4 jaren geleden

Dag Carl

De ene kant is tussen twee huizen, daar maak ik me geen zorgen, aan de andere kant staat een opgetrokken muur van de buren, maar is gewoon muur dus geen huis, maar deze muur van de buur  is wel gecementeerd.

Hoop dus dat daar niet al te veel vocht, condensatie van komt, want zou dan mijn binnenmuur(bezetting) toch van afzien? , daar komen juist onze  keukenkasten. We zullen met de bezetter ook zien wat best tegen die stuk moet gebeuren.

Enig advies is zeker welkom

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

daarom begon men na de 2de wereldoorlog de huizen met een buitenspouwblad en binnenspôuwblad te bouwen. Om de condens te beperken tot de buitenmuur. Tevens voelde de binnenmuur daarmee wat minder koud aan. 
De beste stuc is de aloude leemstuc. Die regelt een groot stuk het binnenklimaat en is zowat standaard bij ecologisch bouwen. Leemstuc bestaat in grove en fijnkorrelige uitvoering. De fijne dient als finishlaag.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag