7

isolatiemateriaal in spouw buitenmuur

Saliklusser
Saliklusser
#Isolatie · 4 jaren geleden

We hadden lokaal iemand gevraagd om een muur te metselen en XPSisolatieplaten te plaatsen tussen de spouw.
Nu heeft deze zogezegde klusser isover sonepanel als isoltie gebruikt ipv wat wij hadden afgesproken. uiteraard is hij direct mogen weggaan.
Wat ik me nu afvraag kan het kwaad dat deze nu ligt, als ik de beschrijving lees, wordt dit vooral gebruikt voor "Akoestische isolatie van lichte scheidingswanden (in hout of metalen structuur). Hij heeft langs de ene kant dubbel gelegd omdat de spouw daar wat groter was.
Ik maak me nu echt zorgen. de muur is ook 330cm hoog, en 4 meter lang, dus een gedoe om het eruit te halen. kan dit later vochtproblemen geven of andere problemen?

Ter info, alvorens  men de beton goot, is er  een zwart folie geplaatst op de grond:
Na de eerste steen ook een perinsul geplaatst en daarna verder gemetseld.
Ik hoop dat er ook geen vocht-barst problemen komen bij de buren.
Aan de ene buur is er ook een aanbouw, maar aan de andere kant niet. Andere kant hebben ze gewoon een soort hoge scheidingsmuur op hun koer

Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

0
GillesVanalles
GillesVanalles
1 4 Verbouwer
4 jaren geleden

Klinkt als onheil. Enkele foto's zouden wel handig zijn om de situatie in te schatten.

De perinsul op zich is goed, maar er moet ook een DPC of EPDM-folie van het binnenspouwblad naar het buitenspouwblad lopen, afhellend naar buiten toe (in de buitenmuur dus een steen lager). 

Een sonepanel is vrij slap, dus de kans dat het tegen het buitenspouwblad ligt is groot en als de muur natregent kan de isolatie het vocht opzuigen. Natte isolatie isoleert NIET meer, dan kan je er beter geen steken. Je hebt een harde, vochtbestendige isolatieplaat nodig. Moest hed dus mijn huis zijn, ik zou ze eruit halen. Ook als er geen folie in de buitenmuur zit vrees ik dat je beter opnieuw begint :(

Je zal het niet graag horen, dat begrijp ik heel goed, maar je doet zoiets maar 1 keer hé...

Ohja, als je de betreffende metselaar nog niet zou betaald hebben, zeker niet doen! Hij begaat een dusdanig grote contractuele wanprestatie waarop jij jouw betalingsplicht gerechtmatigt mag schorsen.

Als je wel al betaald zou hebben, kan je maar beter gewoon accepteren dat er altijd een beetje verlies is. Maak je er niet druk in. Je gaat anders alleen maar meer verliezen.

Succes nog!

0
Saliklusser
Saliklusser
0 12 Verbouwer
4 jaren geleden

Beste

Tegen de bestaande muur heeft men dus gewoon de ISover geplaatst, en is er echt tegen de buitenmuur als ik het zo zie :(, maw ben ik nu echt bang dat we problemen zouden krijgen...

We zijn intussen begonnen met de buitenmuur op te trekken in het verlengde van de opgetrokken muur van de buur: Daar wordt wel een PE folie gebruikt, paar cm open en den isolatie Recticel EUROWALL.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63688/13072209110695149168242822320709479570922846n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4cfaa3bd9eb85538fe64b256936fa78f
0
GillesVanalles
GillesVanalles
1 4 Verbouwer
4 jaren geleden

Beste,

Zoals het op deze foto te zien is, is het perfect. Alleen begrijp ik niet goed welke muur waar staat in uw verhaal. Gaat het over een gemene muur of bouwen jullie tegen een tuinmuur van de buren aan? Kan u misschien even een schetsje maken of een globale foto maken van waar de Isover gebruikt werd? Als het tussen twee gebouwen zit en er langs onder en boven geen vocht aan kan, is het op zich geen probleem.

0
Saliklusser
Saliklusser
0 12 Verbouwer
4 jaren geleden

Van voor zie je de muur die nu wordt gemetseld door een degelijke persoon, daar is er geen muur van de buur,: op onze snelbouw w isolatie met haken geplaatst en na een kleine spouw  w de gevelsteen geplaatst. Daar maak ik me geen zorgen.

Daarachter is er wel een muur van de buur op de grens, daartegen is er onze snelbouw en in de spouw is er de Isover. De helft van onze snelbouw is dus   tegen de bestaande muur van de buur met daartussen de Isover.

Het is wel een opluchting dat de muur van de buur gecementeerd is..

0
GillesVanalles
GillesVanalles
1 4 Verbouwer
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Aha, op die manier, nu zie ik het pas. Jammer dat er geen spouwtje tussen zit natuurlijk maar ok, als de muur gecementeerd is er er onderaan folies zitten zal het nog meevallen. Je kan er om helemaal zeker te zijn nog een laag kalei of hydrofuge opzetten maar als de muur niet de slag van de regen krijgt zal het wellicht meevallen. maak hem bovenaan gewoon goed dicht met folie! en deksteen met druipneus. Ik zou er toch twee laagjes hydrofuge opzetten voor de zekerheid maar dat is niet heel goedkoop natuurlijk.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63757/dakopstand-plat-dak-tussengevoegd-isolerend-deel.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6d941bfca2e6ccfff2fd49c46dcb9658
0
Saliklusser
Saliklusser
0 12 Verbouwer
4 jaren geleden

Gilles vnalles

Dak gaat zeker door een expert gebeuren, zal dus goed afgedicht worden.

Met die hydrofuge bedoel je toch op de gecementeerde muur van de buur  te doen?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag