stukje grond overkopen van buren - richtprijs

4

stukje grond overkopen van buren - richtprijs

StevenVL81
StevenVL81
#Regelgeving · 4 jaren geleden

We denken eraan om een strookje grond over te kopen van onze buren, om onze oprit iets te verbreden. Wat is hier een richting voor kwa prijs tov de grondprijzen bouwgrond?

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Wat de gek ervoor geeft. Als goede buur zou hij de huidige waarde van bouwgrond kunnen vragen. Een minder goede buur gaat misschien er nog iets extra voor willen, jullie zijn namelijk vragende partij.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

eerst nazien of je volgens de verkavelingsvergunning de oprit wel mag verbreden.

Door het decreet van 2013 (?) in vebrand met waterbeheer man enkan dit niet zomaar.

0
Els vd68
Els vd68
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

Wij kochten een vrij groot stuk grond van onze buren. Hiervoor hebben wij geïnformeerd bij onze notaris om een idee te hebben, maar dat is inderdaad onderling te bespreken.  Let wel op: je hebt hiervoor ook een landmeter nodig die dit opmeet, wat een basisprijs als kost heeft... Het kadaster moet aangepast worden,.... Het is heel wat paperasserij en het kost wel wat extra. Je moet dat ook bij een notaris laten behandelen, wat ook weer wat kost.  Dan moet je een aanvraag indienen... Je buren moeten akkoord zijn, de gemeente moet akkoord zijn,.... Bij ons lag die tuin blijkbaar op een stuk dat ooit verkaveld werd, waardoor we aangetekend schrijven moesten sturen naar rond de 70 eigenaars, of hen allemaal persoonlijk een handtekening vragen. Dat is het werkje voor de verkoper,...

Om een lang verhaal kort te maken: informeer eerst bij een notaris (1 keer raad vragen is gratis): wat het bij die notaris kost voor die verkoop, informeer naar de kost van een landmeter, en denk dan na of je dat allemaal echt wel wil en ziet zitten.  Dan denk ik dat je best ook met je buur afspreekt dat jij voor de paperassen zorgt, want die zal daar niet veel zin in hebben om dat te doen. En opgelet: Officiële aankoop kost 7% extra op de verkoopprijs, te betalen aan de notaris/staat.

En verder heb je dan nog veel geduld nodig: afspraak met notaris voor een compromis, periode dat je een geel papier moet uithangen, periode dat het bij de gemeente besproken wordt... 

Prijs spreek je uiteindelijk af met je buur uiteraard.

Wij hadden een stuk grond van 230 vierkante meter gekocht, dat is al eens de moeite, maar ik weet niet of je al die moeite en extra kosten ziet zitten voor een klein stukje.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag