Stadstuin met muurafscheiding EN bamboehaag

2

Stadstuin met muurafscheiding EN bamboehaag

Jaspar
Jaspar
#Tuin · 4 jaren geleden

Ik woon in Brussel in een rijwoning. Alle tuinen zijn gescheiden door muren van ca 2 m hoog. Mijn buur heeft het onzalig idee opgevat om een bamboehaag te plaatsen om meer privacy te creeren. Deze bamboe staat omzeggens tegen de scheidingsmuur . Tot daar geen probleem. Alleen... de bamboe is uitgegroeid tot een haag van minstens 6 m hoogte. Kan er gesteld worden dat dit valt onder de regelgeving van bomen, gezien de hoogte eerder gelijkaardig is aan een boom? Hij wenst enkel het deel van de bamboe te snoeien waarop van zijn kant de zon schijnt. Zijn redenering is dat het als er bij hem schaduw valt, dit van mijn zijde geen licht wegneemt. Dit heeft hij 's zomers gecontroleerd. Alleen... zijn buur heeft een boom staan van ca 15 m die tegen de gemeenschappelijke muur staat. Versta, hij verschuilt zich achter de overtreding van zijn buur. In de winter is de boom bladloos en schijnt er dus wel licht door. Mij gaat het niet enkel om het directe licht, maar eveneens om het diffuse licht. 's winters is mijn woning zeer donker door de bamboe. Wie weet hier raad mee?

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Bamboe wordt niet aanzien , noch botanisch noch juridisch als boom. Dus de bepaling in het veldwetboek dat bomen op 2 meter afstand van de perceelgrens moeten staan is niet van toepassing. De hoogte van de correcte ingeplante boom speelt geen rol.

Bamboes worden aanzien als vaste planten onderafdeling grassen en dien dus op de wettelijke minimum afstand van 50 cm van de perceelgrens geplaatst te worden . De maximale hoogte is op die positie 2 meter. 

U kunt dus uw buur aanmanen om deze bamboe alsnog te snoeien tot 2 meter hoog -- of onderling een maximale hoogte afspreken. 

Het argument dat de andere buur een overtreding heeft gemaakt en dat hij daardoor vrijgesteld wordt is 1 seconde dat dit overeind blijft op een rechtszaak. Niemand kan profiteren van een overtreding. Punt andere lijn.

Vermoedelijk gaat het hier over de Phyllostachys bamboe soort. Regelmatig het maaiveld nazien dat er geen scheuten te voorschijn komen ONDER de tuinmuur in uw tuin.

De eigenaar is verplicht om een rootcontroller te plaasten rondom de phyllostachys bamboe 

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tuinexpert gidst je door de tuinklussen van juni: zo haal je alles uit je moestuin

Tuinexpert gidst je door de tuinklussen van juni: zo haal je alles uit je moestuin

Juni is een drukke maand voor hobbytuiniers. Tuinexpert Bart Verelst vertelt je welke tuinklussen er allemaal op de planning staan.

Lees meer

Tuinieren zonder groene vingers: 7 tips van tuinarchitect Ann

Tuinieren zonder groene vingers: 7 tips van tuinarchitect Ann

Heb je geen groene vingers, maar wil je toch graag een mooie tuin? Tuinarchitect Ann deelt haar beste tips: van bloembollen tot bloemenweide.

Lees meer

Najaarsplan voor een tuin in topvorm: tips van een tuinexpert

Najaarsplan voor een tuin in topvorm: tips van een tuinexpert

Met deze ultieme tips van tuinexpert Marc Verachtert bruist jouw tuin volgend voorjaar weer van het leven. Tijd om nu in het najaar in actie te schieten!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag