Stadstuin met muurafscheiding EN bamboehaag
Ik woon in Brussel in een rijwoning. Alle tuinen zijn gescheiden door muren van ca 2 m hoog. Mijn buur heeft het onzalig idee opgevat om een bamboehaag te plaatsen om meer privacy te creeren. Deze bamboe staat omzeggens tegen de scheidingsmuur . Tot daar geen probleem. Alleen... de bamboe is uitgegroeid tot een haag van minstens 6 m hoogte. Kan er gesteld worden dat dit valt onder de regelgeving van bomen, gezien de hoogte eerder gelijkaardig is aan een boom? Hij wenst enkel het deel van de bamboe te snoeien waarop van zijn kant de zon schijnt. Zijn redenering is dat het als er bij hem schaduw valt, dit van mijn zijde geen licht wegneemt. Dit heeft hij 's zomers gecontroleerd. Alleen... zijn buur heeft een boom staan van ca 15 m die tegen de gemeenschappelijke muur staat. Versta, hij verschuilt zich achter de overtreding van zijn buur. In de winter is de boom bladloos en schijnt er dus wel licht door. Mij gaat het niet enkel om het directe licht, maar eveneens om het diffuse licht. 's winters is mijn woning zeer donker door de bamboe. Wie weet hier raad mee?