Een tweede elektrische verdeelkast laten plaatsen

5

Een tweede elektrische verdeelkast laten plaatsen

gilberto
gilberto
#Elektriciteit · 5 jaren geleden

Hello,

Vermits er plannen zijn om in de toekomst een skeletbouw aan te brengen op de plaats van de zolder stel ik  de volgende vraag? 

De living en keuken zullen in de skeletbouw worden verwarmd met electrische convectoren . 

Is het nodig om een tweede electrische verdeelkast te laten plaatsen in de skeletbouw, of kan de stroomvoorziening voor de skeletbouw gekoppeld worden aan de bestaande electrische verdeelkast beneden in de bergplaats?

Graag uw advies hierover.

Dank bij voorbaat.

Groet,

Alle reacties

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
5 jaren geleden

Dat lijkt me een hele verbouwing waar je een bouwvergunning moest aanvragen.

Daarom denk ik ook dat hier een EPB verplicht is. (en ventilatie)

Dus wil ik u erop wijzen dat verwarmen op rechtstreekse elektriciteit verboden is en tot grote boetes leidt.

Daarom moet je misschien eens nadenken over airco's, deze kunnen ook verwarmen en verbruiken 4 x minder dan rechtstreekse elektrische verwarming en in de hete zomers heb je een frisse woning.

Als het trekken van kabels naar de verdeelkast in de bergplaats geen probleem is zou ik hiervoor kiezen.

What do you want to do ?New mailCopy

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
5 jaren geleden

Hello Erwin,

Bedankt voor het uitvoerige antwoord. Ja het gaat om een verbouwing waarvoor een bouwvergunning voor nodig is.

Onze bungalow is een open bebouwing. 

[Daarom denk ik ook dat hier een EPB verplicht is. (en ventilatie)]

En ventilatie. Dat begrijp ik niet goed. Een bovenverdieping op een woning is toch ook niet onderworpen aan een verplichting om ventilatie te plaatsen?

[Dus wil ik u erop wijzen dat verwarmen op rechtstreekse elektriciteit verboden is en tot grote boetes leidt]

Hier is een misverstand ontstaan. Onze verwarming in onze woning is destijds geïnstalleerd door de firma NV Masser Klimaat.

Het zijn electrische convectoren  en er is een tweede verdeelkast met zekeringen  naast de hoofdverdeelkast van Engie Electreabel geplaatst. 

Mijn vraag is dus: kan of mag er vanaf deze verdeelkast van NV Masser Klimaat  een aftakking gebeuren naar de zolder, waar de nieuwe skeletverbouwing zal gebeuren voor een living, en keuken.

[Daarom moet je misschien eens nadenken over airco's, deze kunnen ook verwarmen en verbruiken 4 x minder dan rechtstreekse elektrische verwarming en in de hete zomers heb je een frisse woning.]

Dat is inderdaad een goed idee.Ik zal mijn dochter daarover inlichten.

Groet

gilberto

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Van zodra er vergunningsplichtige bouwwerken worden uitgevoerd moet een EPB-verslaggever worden aangesteld die opgeeft wat er precies moet gebeuren in de uitbreiding (dus niet in de bestaande toestand). Aangezien het hier enkel over een bovenverdieping gaat (slaapkamers?) zal er naast de isolatie ook ventilatie vereist zijn. De meest voor de handliggende oplossing is een ventilatierooster in de vensters bovenop het glas of ingewerkt in het raamwerk. Mogelijks moet dan ook een afzuigventilator voorzien worden in de badkamer (ventilatiesysteem type C) en in de nieuwe deuropeningen onder de deur een spleet voorzien van 8 tot 10mm om ventilatie toe te laten.

Een ventilatiesysteem type C geeft een heel oncomfortabel gevoel in huis (koude buitenlucht wordt via de roosters in de vensters in de kamers aangezogen). Als het enigzins mogelijk is zou ik toch een ventilatiesysteem type D (balansventilatie) voorzien. Gelet op de aard van de werken hebt u nu de gelegenheid om in de woning een degelijke ventilatie te voorzien. Bij een ventilatiesysteem type D wordt ongeveer 90% van de warmte van de afgevoerde binnenlucht overgebracht op de aangevoerde buitenlucht (ongeveer 1° warmteverlies op de lucht). Bij een ventilatiesysteem D wordt de aangevoerde opgewarmde buitenlucht gelijkmatig over alle kamers verdeeld zodat in de winter toch in alle kamers de kilte gebroken is, zelfs zonder verwarming. 

Wat de elektrische verwarming betreft neem ik aan dat het om kleine geinstalleerde vermogens gaat per kamer. Directe elektrische verwarming wordt niet verboden maar wordt zwaar afgestraft in de berekening van het E-peil. Indien je het vooropgestelde peil niet bereikt mag je een boete verwachten. Uw EPB-verslaggever zal u wel de juiste informatie bezorgen. Mogelijks doet u er beter aan officieel geen verwarming te voorzien.

Een warmtepomp (airco) heeft natuurlijk een beter rendement dan directe verwarming. De factor 4 is van toepassing in de zomer, op een ogenblik dat je geen verwarming nodig hebt. In putje winter daalt die factor tot 2, gemiddeld over een jaar bekomt men een factor 3 of iets meer. Maar opgelet tot voor kort, om te genieten van de premies, moest bij de installatie van een warmtepomp de mogelijkheid om te koelen onherroepelijk onmogelijk worden gemaakt. De installateur moest duidelijke foto's nemen dat de functie "koelen" onklaar was gemaakt. Dus als je wilt koelen in de zomer, geen premie. Wat je natuurlijk kunt doen is enkele zonnepanelen plaatsen waardoor je in de zomer elektrisch kan koelen met de zon. En dat komt u E-peil ook ten goede.

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor de uitvoerige deskundige uitleg. 

[Van zodra er vergunningsplichtige bouwwerken worden uitgevoerd moet een EPB-verslaggever worden aangesteld die opgeeft wat er precies moet gebeuren in de uitbreiding (dus niet in de bestaande toestand). Aangezien het hier enkel over een bovenverdieping gaat (slaapkamers?) zal er naast de isolatie ook ventilatie vereist zijn. De meest voor de handliggende oplossing is een ventilatierooster in de vensters bovenop het glas of ingewerkt in het raamwerk. Mogelijks moet dan ook een afzuigventilator voorzien worden in de badkamer (ventilatiesysteem type C) en in de nieuwe deuropeningen onder de deur een spleet voorzien van 8 tot 10mm om ventilatie toe te laten]

Als ik het goed begrijp zal een EPB-verslaggever moeten worden aangesteld,die de nodige aanwijzingen en verplichtingen zal toelichten over de nieuwe verbouwing. Een skeletbouw is natuurlijk onderworpen aan een aangepaste isolatie en blijkbaar nu ook aan een aangepast ventilatiesysteem.Gelden deze verplichtingen ook voor een benedenverdieping die wordt aangebouwd?

[Wat de elektrische verwarming betreft neem ik aan dat het om kleine geinstalleerde vermogens gaat per kamer. Directe elektrische verwarming wordt niet verboden maar wordt zwaar afgestraft in de berekening van het E-peil. Indien je het vooropgestelde peil niet bereikt mag je een boete verwachten. Uw EPB-verslaggever zal u wel de juiste informatie bezorgen. Mogelijks doet u er beter aan officieel geen verwarming te voorzien.]

Waarom wordt directe verwarming met electrische convectors  1500 W sterk afgestraft in de berekening van het E-peil.

Als je een energiecontract bij Engie Electrabel hebt afgesloten die 100% verwerkt wordt met groene stroom, draag je toch bij aan de groene stroom voorziening in een nieuwbouw.Als dan nog eens een pompgroep lucht blaast door de electrische convector over de electrische weerstand,is het dan ook nog directe verwarming? Die pompgroep die ook als koelsysteem in de zomer kan worden gebruikt met groene stroom van de energieleverancier is niet onderworpen aan de regels van een warmtepomp.

Mogelijks doet u er beter aan officieel geen verwarming te voorzien.]

Dat begrijp ik niet. Graag een woordje meer uitleg hirover.

[Een warmtepomp (airco) heeft natuurlijk een beter rendement dan directe verwarming.]

Als een warmtepomp de stroom gebruikt van een energieleverancier  die 0 percent groene stroom voorziet voldoet die dan aan de eisen van de EPB richtlijnen? 

[Wat je natuurlijk kunt doen is enkele zonnepanelen plaatsen waardoor je in de zomer elektrisch kan koelen met de zon. En dat komt u E-peil ook ten goede.]

Is de groene stroom verwekt door zonnepanelen "anders" dan de groene stroom die Engie Electrabel verwekt ?Want wat jij bedoelt is dat de groene stroom die is opgeslagen door de zonnepanelen(zonnepanelen kosten ook geld) een koelsysteem aan de gang moeten brengen dat werkt met groene stroom van Engie Electrabel .

Graag uw inzicht over mijn antwoord.

Grtz,

gilberto

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties

AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties

Ontdek wat het AREI is, wanneer een keuring verplicht is en hoe je installatie aan de regels voldoet voor optimale veiligheid.

Lees meer

Een energiecontract afsluiten of veranderen van leverancier: tips en handige documenten

Een energiecontract afsluiten of veranderen van leverancier: tips en handige documenten

Ontdek hoe je de juiste keuze maakt tussen een vast, variabel of dynamisch energiecontract en hoe je van energiecontract kan veranderen.

Lees meer

In de kijker: stopcontact dat verdwijnt in je wand

In de kijker: stopcontact dat verdwijnt in je wand

Ontdek Orbis: het onzichtbare stopcontact dat naadloos opgaat in natuursteen, solid surface en keramiek. Perfect voor je wand of werkblad.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag