Bedankt voor de uitvoerige deskundige uitleg.
[Van zodra er vergunningsplichtige bouwwerken worden uitgevoerd moet een EPB-verslaggever worden aangesteld die opgeeft wat er precies moet gebeuren in de uitbreiding (dus niet in de bestaande toestand). Aangezien het hier enkel over een bovenverdieping gaat (slaapkamers?) zal er naast de isolatie ook ventilatie vereist zijn. De meest voor de handliggende oplossing is een ventilatierooster in de vensters bovenop het glas of ingewerkt in het raamwerk. Mogelijks moet dan ook een afzuigventilator voorzien worden in de badkamer (ventilatiesysteem type C) en in de nieuwe deuropeningen onder de deur een spleet voorzien van 8 tot 10mm om ventilatie toe te laten]
Als ik het goed begrijp zal een EPB-verslaggever moeten worden aangesteld,die de nodige aanwijzingen en verplichtingen zal toelichten over de nieuwe verbouwing. Een skeletbouw is natuurlijk onderworpen aan een aangepaste isolatie en blijkbaar nu ook aan een aangepast ventilatiesysteem.Gelden deze verplichtingen ook voor een benedenverdieping die wordt aangebouwd?
[Wat de elektrische verwarming betreft neem ik aan dat het om kleine geinstalleerde vermogens gaat per kamer. Directe elektrische verwarming wordt niet verboden maar wordt zwaar afgestraft in de berekening van het E-peil. Indien je het vooropgestelde peil niet bereikt mag je een boete verwachten. Uw EPB-verslaggever zal u wel de juiste informatie bezorgen. Mogelijks doet u er beter aan officieel geen verwarming te voorzien.]
Waarom wordt directe verwarming met electrische convectors 1500 W sterk afgestraft in de berekening van het E-peil.
Als je een energiecontract bij Engie Electrabel hebt afgesloten die 100% verwerkt wordt met groene stroom, draag je toch bij aan de groene stroom voorziening in een nieuwbouw.Als dan nog eens een pompgroep lucht blaast door de electrische convector over de electrische weerstand,is het dan ook nog directe verwarming? Die pompgroep die ook als koelsysteem in de zomer kan worden gebruikt met groene stroom van de energieleverancier is niet onderworpen aan de regels van een warmtepomp.
Mogelijks doet u er beter aan officieel geen verwarming te voorzien.]
Dat begrijp ik niet. Graag een woordje meer uitleg hirover.
[Een warmtepomp (airco) heeft natuurlijk een beter rendement dan directe verwarming.]
Als een warmtepomp de stroom gebruikt van een energieleverancier die 0 percent groene stroom voorziet voldoet die dan aan de eisen van de EPB richtlijnen?
[Wat je natuurlijk kunt doen is enkele zonnepanelen plaatsen waardoor je in de zomer elektrisch kan koelen met de zon. En dat komt u E-peil ook ten goede.]
Is de groene stroom verwekt door zonnepanelen "anders" dan de groene stroom die Engie Electrabel verwekt ?Want wat jij bedoelt is dat de groene stroom die is opgeslagen door de zonnepanelen(zonnepanelen kosten ook geld) een koelsysteem aan de gang moeten brengen dat werkt met groene stroom van Engie Electrabel .
Graag uw inzicht over mijn antwoord.
Grtz,
gilberto