Hoe? Opbouw plat WARM DAK met zichtbare balken?

2

Hoe? Opbouw plat WARM DAK met zichtbare balken?

Stefaan Colman
Stefaan Colman
#Dak · 4 jaren geleden

Hoi

Ik ben op zoek naar de juiste manier om een plat dak volgens het principe van het "warme dak" te installeren op die manier dat mijn balken zichtbaar kunnen blijven. Op zich niet zo moeilijk...maar ik vraag me vooral af waar ik dan met mijn nutsleidingen voor bvb verlichting moet blijven? Ik zoek me suf maar vind het antwoord niet.

Normaal gezien worden de balken langs onder nog afgewerkt met bvb gyproc. In de holle ruimtes kunnen dan de nutsleidingen worden gelegd. Maar aangezien wij de balken zichtbaar willen houden met daartussen de multiplex-platen, weet ik niet waar deze leidingen naartoe moeten. Ik voel er weinig voor om deze gewoon zichtbaar of in een kabelgoot tot op de juiste plekken te brengen. 

Voor alle duidelijkheid: het gaat om een houtskeletbouw (nieuw verdiep), de bovenste verdieping. 

Wie helpt me dit aan te vullen of te verbeteren zodat ik eindelijk weet wat ik moet doen? Van boven (buiten) naar onder (binnen):

Bovenlaag: EPDM
Laag: isolatie (bvb 2x8 cm, geschrankt)
Laag: dampscherm
Laag: ? (hier helling)
Laag: ? (hier 'hol' voor de nutsleidingen hoe?)
Laag: multiplex (zichtbaar)
Laag: balken (zichtbaar)

Ik zou héél graag een illustratie hiervan vinden maar vind dit nergens. Of ik zoek fout.

Voorlopig dacht ik dit: 

Balken --> multiplex --> hellingsspie (min. punt 2cm) --> OSB om dampscherm op te verlijmen/branden --> PIR platen (2x8cm, geschrankt) --> waterdichting (EPDM).

Eeuwige dank en roem zullen de uwe zijn als je mijn zorgen even wil wegnemen :)  

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

normaal gaat men de balken op helling leggen... en daarop rechtstreeks je OSB. Met hellingsspie werke is tamelijk moeilijk en moet zeer nauwkeurig gezaagd. millimeterwerk
en als er geen plafond voorzien wordt dan ligt er 1 kabel bloot. (in opbouw dikke grijze XVB 3x1,5mm² ) 

als je dat niet wil dan moet je de opbouw doen die je op het einde beschreef. tussen uw multiplex en OSB heb je dan een leidingsspouw.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Wat kost een dakrenovatie? We lijsten de prijzen op per type dakwerken, bieden je meer inzicht in hoe de prijs wordt bepaald en geven bespaartips.

Lees meer

Opbouw van je dak: hellend of plat, alle opties op een rij

Opbouw van je dak: hellend of plat, alle opties op een rij

Alles over de opbouw van hellende en platte daken: soorten structuren, onderdelen en tips voor de beste keuze.

Lees meer

Je dak ontmossen? Zo verwijder je mos op je dakbedekking

Je dak ontmossen? Zo verwijder je mos op je dakbedekking

Mos nestelt zich op bijna elk dak. Gelukkig kan je mos en algen op verschillende manieren verwijderen én voorkomen. Ga aan de slag met deze tips!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag