Mogelijk om muren lans binnen en langs buiten te isoleren?
Recent ben ik gestart met een renovatieproject. Het betreft een rijhuis van 1932 met volgende indeling:
Hoofdgebouw (breedte x diepte m)
- Gelijkvloers (5 x 7 m)
- Eerste verdieping (5 x 7 m)
- Zolder met zadeldak (5 x 7 m)
Eerste aanbouw (met plat dak) (breedte x diepte m)
- Gelijkvloers (5 x 3m)
- Eerste verdieping (2 x 3 m)
Tweede aanbouw (met plat dak) (breedte x diepte m)
- Eerste verdieping (2 x 5 m)
Het is de bedoeling dat dit als starterswoning wordt bekeken. Het huis is degelijk qua afemetingen, maar gezinsuitbreiding is moeilijker. Omdat ik het dus binnen enkele jaren wil doorverhuren lijkt het mij nuttig om de voorschriften (klimaatneutraal 2050) reeds mee op te pakken bij de renovatie om zo een meerwaarde te kunnen geven.
Op vlak van isolatie vragen ze bijna 12 - 14 cm isolatie (afhankelijk van het gekozen materiaal).
- De vloer op volle grond ga ik uitbreken en isoleren.
- De platte daken langs buiten isoleren
- De zoldervloer ga ik met harde isolatieplaten bekleden. De zolder is te laag voor mij om te staan en dat is iets wat de volgende koper makkelijk kan aanpakken.
- De voorgevel mag ik niet langs buiten isoleren. (Eenheidswijk) Dus ik ben hier gedwongen om te isoleren via een voorzetwand langs binnen. Hier verlies ik dus 14 cm + afwerkingsplaten. Dit is mogelijk. We hebben het pleisterwerk afgebroken en de muren waren kurkdroog. (ter info -> Volle bakstenen met een totale dikte van 27 cm). Op zich kan dit geen kwaad want dan kan deze isolatie mooi aansluiten op de akoestische isolatie van de scheidingsmuren met de buren, de zolderisolatie en vloerisolatie.
- De achtergevel is een andere paar mouwen. Hier komt een hoofdslaapkamer, dus alle cm's tellen. In de badkamer kan ik zelfs geen dikke voorzetwand plaatsen. Wel een klassieke voorzetwand. Profielen van 50mm en 1 tot 2 cm ruimte tussen de profielen en het metselwerk. Pleisteren is geen optie want dat kan ik niet zelf. Door de voorzetwand te plaatsen en deze ineens te isoleren zoals de voorgevel (maar dan dunner) sluit ik hier ook alle koudebruggen uit.
Maar om te voldoen aan het EPC-verslag zou ik de achtermuur dikker moeten isoleren. is het bouwfysisch toegestaan een buitengevel langs binnen EN(!) langs buiten te isoleren? De buitengevelisolatie sluit dan ook mooi aan op de isolatie van de enkele platte daken.
(Ter info: er is ook een ventialtie C-systeem voorzien).
Hopelijk heb ik de situatie goed genoeg geschetst en kunnen jullie mij hierbij verder helpen.
Alvast bedankt! (en een gezond en prettig einde jaar).