Oud huis / kelder / gelijkvloers houten balken

3

Oud huis / kelder / gelijkvloers houten balken

Thomaske
Thomaske
#Fundering · 4 jaren geleden

Hou, ik heb een oud huis gekocht dat volledig onderkelderd is en een grondige renovatie nodig heeft.

Op zich heb ik al best veel in mijn eigen huis gedaan zoals metsen  en dergelijke  maar meestal vanaf nieuw.

In de kelder ligt een tegel op zavel, het plafond van de kelder is traditioneel via houten balken en planken er op.

ik denk er aan om in de kelder de oude vloer uit te breken, daar een volledige betonlaag van 15cm  te leggen die goed stevig gewapend is en daar dan aan beide kanten een muur van 14 op te metsen tot op de gelijkvloers die ik dan gebruik als steun om via stalton potten een betonnen vloer te gieten.
Ik ga die stalton balken uiteraard nog verankeren in de muren maar omdat ik iets liever wat steviger dan wat stevig maak wil ik die beton en die muren voorzien.

In theorie is het voldoende om die stalton balken diep in de oude muren in te kappen maar daar heb ik toch zo wat terughoudenheid voor...

Ik lees dat je die houten balken er normaal niet moogt uithalen in 1 keer.. Dat zou op zich geen probleem zijn als ik de muur tussen de balken door hoog genoeg mets en dus zo die betonvloer boven de oude balken leg.. de plafonds zijn meer dan hoog genoeg en zo creer ik extra ruimte in de kelder.

Doe ik hier iets verkeerd mee ?

Tom

Alle reacties

0
erik52janssens
erik52janssens
2 83 Andere particulier
4 jaren geleden

zou mooie zijn als je wat foto's kon sturen ,, dan hebben we een beterzicht over alles

0
erik52janssens
erik52janssens
2 83 Andere particulier
4 jaren geleden

zou mooie zijn als je wat foto's kon sturen ,, dan hebben we een beterzicht over alles

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag