Oud huis / kelder / gelijkvloers houten balken
Hou, ik heb een oud huis gekocht dat volledig onderkelderd is en een grondige renovatie nodig heeft.
Op zich heb ik al best veel in mijn eigen huis gedaan zoals metsen en dergelijke maar meestal vanaf nieuw.
In de kelder ligt een tegel op zavel, het plafond van de kelder is traditioneel via houten balken en planken er op.
ik denk er aan om in de kelder de oude vloer uit te breken, daar een volledige betonlaag van 15cm te leggen die goed stevig gewapend is en daar dan aan beide kanten een muur van 14 op te metsen tot op de gelijkvloers die ik dan gebruik als steun om via stalton potten een betonnen vloer te gieten.
Ik ga die stalton balken uiteraard nog verankeren in de muren maar omdat ik iets liever wat steviger dan wat stevig maak wil ik die beton en die muren voorzien.
In theorie is het voldoende om die stalton balken diep in de oude muren in te kappen maar daar heb ik toch zo wat terughoudenheid voor...
Ik lees dat je die houten balken er normaal niet moogt uithalen in 1 keer.. Dat zou op zich geen probleem zijn als ik de muur tussen de balken door hoog genoeg mets en dus zo die betonvloer boven de oude balken leg.. de plafonds zijn meer dan hoog genoeg en zo creer ik extra ruimte in de kelder.
Doe ik hier iets verkeerd mee ?
Tom