Wie moet een nieuw/beter 'situatieschema' van mijn elektriciteitsinstallatie aanleveren?

6

Wie moet een nieuw/beter 'situatieschema' van mijn elektriciteitsinstallatie aanleveren?

Phillemon
Phillemon
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

In 2016 kocht ik een woning (met 21% BTW) na totaalrenovatie van een projectontwikkelaar. Er is vanaf het begin een (klein) probleem geweest met af en toe voorkomende elektriciteitspannes (doorgaans wanneer we bv oven + inductiekookvuur op vol vermogen gebruiken), dus heb ik een wijziging laten aanbrengen zodat nu slechts een beperkt deel van de circuits in de woning op de 30mA verliesstroomschakelaar zijn aangesloten, en al de rest enkel op de algemene verliesstroomschakelaar van 300mA. Bij het willen laten her-certifiëren van de installatie blijkt dat het 'situatieschema' ontbrak. Intussen heb ik wel iets bekomen van de projectontwikkelaar dat hier op lijkt maar mijn elektricien geeft aan dat het niet voldoende gedetailleerd is. Wie kan ik vragen/verplichten om dit document alsnog in lijn met de regelgeving op te leveren? Zonder dit schema kan ik de installatie niet opnieuw laten certifiëren. In 2041 vervalt het certificaat dat in 2016 werd uitgereikt, en zelfs voordien moet ik de certifiëring opnieuw laten uitvoeren indien ik het huis wil verkopen gezien de installatie is gewijzigd (behalve de recente wijziging van de meeste circuits van 30 naar 300mA, zijn er 2 jaar geleden ook zonnepanelen geplaatst).

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
4 jaren geleden

De projectontwikkelaar leverde in 2016 een conforme electriciteit af met documenten die de keurder aanvaardde.  Je hebt wijzigingen laten aanbrengen zodat jij voor de aanpassingen moet (laten) zorgen.  

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

dus heb ik een wijziging laten aanbrengen zodat nu slechts een beperkt deel van de circuits in de woning op de 30mA verliesstroomschakelaar zijn aangesloten, en al de rest enkel op de algemene verliesstroomschakelaar van 300mA. Bij het willen laten her-certifiëren van de installatie blijkt dat het 'situatieschema' ontbrak. 

Toch logisch wie daarvoor verantwoordelijk is, jij hebt die veranderingen aangebracht.

0
Phillemon
Phillemon
0 4 Andere particulier
4 jaren geleden

OK bedankt. Het is niet onlogisch dat ik moet opdraaien voor de nieuwe certificatie als ik zelf significante wijzigingen heb laten aanbrengen aan de installatie. Mijn 'frustraties' waren/zijn echter dat

(a) ik deze wijziging heb laten uitvoeren omwille van een structureel probleem met de oorspronkelijke installatie, waarvoor niet ik verantwoordelijk ben maar wel de elektricien die destijds installatie heeft gedaan; en

(b) het oorspronkelijke situatieschema (of wat daarvoor moet doorgaan) kwalitatief blijkbaar onvoldoende zou zijn (wat óók niet mijn fout is), en ik bij eventuele hercertifiëring zelf voor de extra kosten moet opdraaien (los van de controlekosten zelf) om wèl iets correct aan de controleur voor te kunnen leggen.

Anyway. Ik bekijk nu met mijn huidige elektricien of de instantie die het certificaat in 2016 heeft uitgereikt een nieuwe controle überhaupt nodig acht of niet. 

(Sowieso, als een zijbemerking: de manier waarop die certifiëring gebeurt lijkt op zijn zachtst gezegd een beetje 'eigenaardig'. Zoals gezegd had ik al een afspraak gemaakt voor hercertifiëring - via een instantie, aangeraden door mijn huidige elektricien - en mijn elektricien wou daar zelf fysiek bij aanwezig zijn. Terwijl het een onafhankelijk proces zou moeten zijn... belde hij tezamen met de controleur aan op de dag van de afspraak. Wanneer ik hem gisteren vroeg om via de andere/oorspronkelijke certifiërings-instantie te gaan, voelde ik dat hij er op op aanstuurt om een echte hercertifiëring te vermijden. Misschien omdat hij die andere instantie niet voldoende 'kent'? Ik heb een architect letterlijk horen suggereren dat elektriciens en controleurs blijkbaar maar al te vaak min of meer 'onder één hoedje spelen'. Hopelijk worden de belangen - en in het bijzonder de veiligheid - van de consument hierbij niet op het spel gezet...)

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
4 jaren geleden

Ik heb een architect letterlijk horen suggereren dat elektriciens en controleurs blijkbaar maar al te vaak min of meer 'onder één hoedje spelen'. Hopelijk worden de belangen - en in het bijzonder de veiligheid - van de consument hierbij niet op het spel gezet...)

En wie zou daar voordeel bij hebben? Ik vind dit wel een sterke verdachtmaking naar de mensen toe die dag in dag uit met beroeptrots hun werk doen. Ik was bij elke keuring van mijn werken aanwezig en niet om "iets te regelen", ik was daar om uit eerste hand te vernemen wat de eventuele opmerkingen waren en deze ter plekke aan te passen als dit mogelijk was. Met sommige keurders was het mogelijk de aanpassing binnen 2 dagen uit te voeren en melden met ter staving de nodige foto's van de aanpassing. Dit ging over eenvoudige uit te voeren werken. Er zullen zeker wel uitwassen zijn maar om een hele beroepscategorie zomaar over 1 kam te scheren gaat mij wel wat ver. 

0
Phillemon
Phillemon
0 4 Andere particulier
4 jaren geleden

Mijn bedoeling was zeker niet de hele sector over één kam te scheren of ernstige professionelen onterecht in hun eer te krenken.

Als de aanwezigheid van de elektricien bij een onafhankelijke controle helpt om bv vertragingen, bureaucratie en extra kosten te vermijden door meteen de eventueel benodigde verbeteringen te kunnen uitvoeren om een positief PV / certificatie te verkrijgen, des te beter inderdaad. 

Als er "kantjes worden afgereden" en de consument bv met halfslachtige documenten achterblijft omdat een deel van de nodige inlichtingen enkel verbaal tijdens de inspectie aan de controleur werden toegelicht (waarbij de elektricien voordeel haalt omdat hij zo zijn 'huiswerk' niet fatsoenlijk opnieuw moet doen) is het misschien een minder positief verhaal voor de consument...

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

“Stop de vaatwasser goed vol en laat natuurlijk drogen”: expert deelt tips om je vaatwasser energiezuinig te gebruiken

“Stop de vaatwasser goed vol en laat natuurlijk drogen”: expert deelt tips om je vaatwasser energiezuinig te gebruiken

We vroegen aan Pascal Tulleneers van Whirlpool hoe je je vaatwasser duurzaam gebruikt en de levensduur van het toestel kan rekken. Enkele tips!

Lees meer

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag