4

bijkomende zekeringskast in garage

Pat37
Pat37
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Ik heb electriciteit naar de garage gelegd met hierop 1 TL-lamp en 1 stopcontact. De XVB (3x2.5mm) is volgens de regels van de kunst gelegd. Het is wel een leiding van een 70 meter. Deze leiding is afgezekerd in het begin van de leiding met twee automatische zekeringen van 16 A. Het zijn oudere zekeringen en ik kan niet afleiden of het B of C is. Nu wil ik in de garage nog een bijkomende zekeringskast plaatsen uit veiligheid. Maar welke zekering mag/moet ik daar plaatsen. Dit met de bedoeling moest er daar iets mislopen dat in de garage de zekering eerst afspringt, maar niet de zekering aan het begin van de leiding. Mag dit wettelijk gezien? Is het dan een goed idee om in de garage op die leiding een zekering van maar 10 A met een B-curve te plaatsen. Dit om er voor te zorgen dat bij kortsluiting deze dadelijk in de garage afspringt en niet moet wachten op de zekering in het begin van de stroombaan en er ook voor te zorgen dat men op dat de stroomafname vanaf dat ene stopcontact beperkt dient te blijven rond de 2000 watt.  Mag het een gecombineerde zekering/aardlekschakelaar zijn? Of sla ik de bal volledig mis. Sorry, ik heb maar een basiskennis electriciteit. 

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

70m kabel van 2,5mm2 is 1 Ohm aan weerstand. Kortsluitstroom is dus 230A ruim voldoende op een C20 onmiddelijk te laten uitschakelen. Mocht je er van wakker liggen plaats dan eventueel een C16 of B20 automaat of zelfs lager B16 of C10.

Spanningsval bij 20A is 20V en dus al wel wat hoog. Voor een lamp of boormachine is dat geen probleem, zware verbruikers (kookplaat bv) kunnen hierdoor echter wel een gebrekkig functioneren vertonen. Bij 2000W is de spanningsval ongeveer 10V, zowat net binnen de onofficiele grens van 5% ligt.  

Garanderen dat deze in de garage eerst af springt is onmogelijk. Bij overlast kan dat nog, maar bij een kortsluiting reageren beide op exact hetzelfde moment en liggen dus meestal allebei af. Mag een alamat zijn. 

0
Pat37
Pat37
0 3 Andere particulier
4 jaren geleden

Dank je wel voor deze uitleg. Ik denk dat ik voor de alamat ga. Een 30 ma in combinatie met een 10A. Neem ik dan best een B10 of een C10. Een B-curve vermoed ik springt iets vlugger af. Een 10A omdat ik wil vermijden dat op die (lange) lijn, er toestellen worden gebruikt met te hoge wattages (er komt een waarschuwing op dat stopcontact) en ook om binnen te spanningsval van ongeveer een 5% te blijven.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Een C10 is makkelijker verkrijgbaar en ligt ruim onder de maximale kortsluitstroom in uw geval. B10 is niet noodzakelijk hier.

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

Welke schakelaar kies je? Leer meer over soorten schakelaars, de prijs, de plaatsing en de verschillende designs.

Lees meer

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Ontvang tips om energie besparen met 500, 5.000 of 10.000 euro. Verlaag je verbruik met advies van energie-expert Paul De Vylder.

Lees meer

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Ontdek de verschillende soorten stopcontacten, samen met de prijs en tips voor het plaatsen van stopcontacten en het onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag