7

Na-isoleren buitenmuur bij houtskelet

user654231
user654231
#Isolatie · 4 jaren geleden

Onze houtskeletwoning dateert van 1985 en de isolatie van de buitenmuren is niet conform de huidige normen. Wij denken eraan om de binnenafwerking (gyproc) van de buitenmuren te verwijderen, en tussen de spanten te isoleren met PIR of PUR platen. Is dit een juiste keuze? Zo ja, waarmee moeten we rekening houden?

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

waarmee is het nu geisoleerd en hoe?

het oude binnendampscherm moet er in principe af. en je zal na plaatsen van uw PIRplaten een nieuw (variabel)(zogenaamd vochtgestuurd) dampscherm moeten plaatsen en heel nauwkeurig aftapen op dezelfde manier als men dampscherm bij hellend dak tape plaatst.

1
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Denk ook even aan brandveiligheid. PUR zeker te mijden, PIR zou dan toch iets beter moeten presteren. Rotswol en glaswol hebben inderdaad minder goede isolerende eigenschappen, maar zijn wel volledig brandveilig.

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

waarmee is het nu geisoleerd en hoe?

het oude binnendampscherm moet er in principe af. en je zal na plaatsen van uw PIRplaten een nieuw (variabel)(zogenaamd vochtgestuurd) dampscherm moeten plaatsen en heel nauwkeurig aftapen op dezelfde manier als men dampscherm bij hellend dak tape plaatst.

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier

Denk ook even aan brandveiligheid. PUR zeker te mijden, PIR zou dan toch iets beter moeten presteren. Rotswol en glaswol hebben inderdaad minder goede isolerende eigenschappen, maar zijn wel volledig brandveilig.

0
eri.p
eri.p
2 52 Andere particulier

ik zou toch overwegen om langs buiten te isoleren, geen breekwerk, stof en vuil in huis, alle kieren eigen aan een houtskelet gaan en blijven dicht, en ge hebt dubbele isolatie, afwerken met steenstrips wat ge eventueel zelf kunt doen of crepi, ik denk ook niet dat ge dan echt veel duurder gaat uitkomen, integendeel.

0
user654231
user654231
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

Zijn er brandveiliger vaste plaat alternatieven? Ik heb spanten van 17 cm, ik zou die volledig opvullen, althans toch in alle delen van de buitenmuur die in woongedeelte komen. Betreft alles bijeen zowat 100m². Delen van buitenmuur in garage en berging kunnen gerust in latere fase afgewerkt worden. Er zit nu al glaswol van 8 cm. 

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier

Qua stijve plaat is PIR het beste wat brandveiligheid betreft. Zal eerdere verkolen terwijl de andere (PUR, PS) zullen opbranden met heel veel warmte-afgifte (er is geen blussen aan). Eventueel nog kijken van welke brandveiligheidsklasse de beoogde PIR is.

Zorg er in elk geval voor dat er geen isolatie bloot zit, dus steeds opgesloten. Gipsplaten presteren zeer goed wat brandveiligheid betreft, dus als je stijve platen wil : opvullen met PIR, sealen met gipsplaat, en zorgen dat er geen potentiële ontstekingsbronnen binnenin de sandwich zitten.

0
Wimbo
Wimbo
1 8 Verbouwer
4 jaren geleden

Buitenmuur isoleren is beter, geen breekwerk binnen. Let wel op bij gebruik van twee soorten isolatie en het dauwpunt. Je kan kurk zowel binnen als buiten gebruiken, dat is adement en totaal brandveilig. Kan afgewerkt worden met natuurlijke pleisters. PIR en XPS kunnen ook maar bij voorkeur aan buitenzijde. Als je de gyproc uitbreekt kan je gewoon glaswol bijsteken en afwerken met pavatex platen of iets dergelijks. Zijn atuurlijke materialen en vochtregulerend.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag