isoleren tussen spanten onder metalen dak zonder onderdak

23

isoleren tussen spanten onder metalen dak zonder onderdak

Paul Min
Paul Min
#Isolatie · 4 jaren geleden

Welke isolatie moet ik gebruiken om een schuin dak te isoleren tussen de spanten die 15cm hoog zijn en op 45 cm van elkaar staan. Het dak is bekleed met metalen platen die het uitzicht hebben van pannen en die rechtstreeks op de pannelatten genageld zijn zonder onderdak. Tijdens de winter staat er dikwijls condens op de onderkant van die metalen platen en tijdens de zomer is de onderkant heel erg warm. Akoustische isolatie speelt geen rol.

Dank aan de tipgevers.

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

Sorry, maar een  onderdak is echt een vereiste om bij een hellend dak isolatie aan te brengen. Het fungeert tevens als luchtscherm.

0
zilver
zilver
0 12 Andere particulier
4 jaren geleden

Ben hier ook nieuwsgierig naar.
Wat is dan de oplossing?

Een waterkerende luchtdichte folie? 
Alleen moet die dan waarschijnlijk wel tussen de spanten en het metalen dak zitten? En dus niet nadien, anders kan het vocht niet verdampen en zouden de spanten rotten?
Kan je dan al niet bijna beter het dak vervangen door metalen dakpanelen met isolatie in?

Bestaat er een andere oplossing waarbij het dak niet vervangen of weggehaald en teruggeplaatst hoeft te worden?
Kwam onlangs ook cellenbeton dakplaten tegen. Wel niet zo heel veel over te vinden.
Hiervoor moet ook het dak weggehaald en teruggeplaatst worden. Maar vroeg me af of iemand een idee heeft van de prijs van cellenbeton dakplaten?

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

@zilver:
hoe dan ook dient het bestaande dak eraf genomen te worden want onderdak wordt BOVENOP de spanten geplaatst. Een onderdak KAN een waterkerende luchtdichte folie zijn; maar kan ook houtwolplaten zijn en doen dan al een bijdrage in de totale dakisolatiewaarde en werk je de koudebruggen van de gordingsbalken weg (sarkingdak)
En inderdaad heb je dat goed gezien, zonder dit gaan er condens en tenslotte houtrot optreden.
zie proclima of isoproc voor details van dakopbouw en de nodige producten.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

Ik betwijfel of er een onderdak nodig is bij dakplaten van metaal. Daar deze ook te koop zijn met de isolatie er al op. 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

@Feter:
een pannedak of een metalen plaat die niet luchtdicht bevestigd zijn zijn voor het bouwfysisch gedrag hetzelfde.
alleen als men GEISOLEERDE dakplaten aanbrengt is dit niet nodig. maar dat is ook bouwfysisch een  andere dakopbouw: condens kan niet optreden want het dauwpunt komt te liggen in een hermetisch afgesloten compoundplaat. Wel zal men de overgangsnaden van die platen aan de dakbinnenkant  moeten afkleven met luchtdichtheidstape alsook de overgang met de zijmuren en en onderste horizontale steunbalk/ringbalk

0
Vivax
Vivax
8 144 Andere professioneel
4 jaren geleden

Hermetisch gesloten is niet voldoende om damptransport tegen te gaan. 
De meeste van die compoundplaten zijn licht dampremmend (de isolatie), dus nog steeds risico op condensatie. 

0
zilver
zilver
0 12 Andere particulier
4 jaren geleden

Misschien een stomme vraag.
Maar is het eventueel mogelijk om het metalen dak na te isoleren van bovenaf?
Opbouw van binnen naar buiten
Houten balken en spanten, Originele metalen dak, Dampdichtefolie (overbodig?), Isolatie, Nieuw metalen dak

Alleen zit je dan met een gigantische koudebrug gezien het originele dak tot buiten loopt en waarschijnlijk ook in contact staat met de buitenmuren.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

@vivax:
er wordt wel over sandwichpanelen gepraat hee: een compoundplaat van isolatie gesandwiched tussen 2 metalen platen. Mocht je nog zeggen condens van de lucht opgesloten tijdens productie: akkoord. maar damptransport doorheen het metalen oppervlak???

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

@zilver:
je vertelt zelf al waarom het zinloos is: de metalen plaat onder de extra isolatie doet de isolatiewaarde teniet.

0
zilver
zilver
0 12 Andere particulier
4 jaren geleden

@zilver:
je vertelt zelf al waarom het zinloos is: de metalen plaat onder de extra isolatie doet de isolatiewaarde teniet.

Wilde even dubbel checken of mijn redenering klopte :)
Ben ook een soort tussenoplossing tegengekomen.
Een Ersatz dak.
Daarbij wordt er een onderdak tussen de spanten geplaatst (aansluitend).
Weet alleen niet of dat iets is dat ook bij een metalen dak kan.
En heb daar ook toch enige twijfel over.

Wij hebben hier iets gelijkaardig (metalendak zonder onderdak meteen op spanten), bij ons kan je van buitenaf wel een opening zien onderin de metalen dakplaat bij de dakgoot. Er zijn dus wel gaten en kieren die voor toch en luchtcirculatie kunnen zorgen en op die manier voor drogen kunnen zorgen bij condensvorming of moest het metalen dak kleine lekken vertonen.

Wat denk jij hierover Carl (en anderen)?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag