14

verbruik eletriciteit

Christelle
Christelle
#Hernieuwbare energie · 4 jaren geleden

verbruik 26000kWh per jaar wat zeer veel is .2 warmtepompen aangekocht DAIKIN ALTHEMA lage TEMPERATUUR  2 warmwater boilers .

alles lucht x water (vloerverwarming )heb ook alles via domotica duo the  laten aanluiten led verlichting .. 

hoe kan ik mijn energie meten ?? aangezien alles in mijn domotica kast is aangeloten ...

heb ik stroomverlies ?? 

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Wat is het E-peil / S-peil van je woning en wat is de oppervlakte?

26000 lijkt me heel erg veel, je installateur al aangesproken?

0
Roland Contreras
Roland Contreras
4 29 Verbouwer
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik heb 240 m2 bewoonbare oppervlakte en verbruik 5.500 kWu elektriciteit en 7000 kWu gas voor verwarming. Samen dus12500 kWu en we zijn met 2 personen en de ganse dag thuis. We koken elke dag, pompen ons eigen water op, wassen en vaatwassen zelf, hebben een grote tuin (gans het stuk is 3000 m2, = 30 are), meerdere computers (2 iPADs, 2 desktops, 2 TVs, alarm systeem, camerasysteem. De woning is van 1980 en dus niet super-geisoleerd en winddicht, maar wel goed geisoleerd.

Zo kan je wel een goede vergelijking maken hoop ik.

0
Christelle
Christelle
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

Beste , opp is 400m2 

Installateur is overleden!! 
Daiking lucht x lucht warmtepomp.. 
kan er stroomverlies zijn ?? 

0
Patrico
Patrico
4 jaren geleden

Beste , opp is 400m2 

Installateur is overleden!! 
Daiking lucht x lucht warmtepomp.. 
kan er stroomverlies zijn ?? 

Hou oud is je woning? Weet je het E-peil of S peil?

0
Patrico
Patrico
4 jaren geleden

Ik heb 240 m2 bewoonbare oppervlakte en verbruik 5.500 kWu elektriciteit en 7000 kWu gas voor verwarming. Samen dus12500 kWu en we zijn met 2 personen en de ganse dag thuis. We koken elke dag, pompen ons eigen water op, wassen en vaatwassen zelf, hebben een grote tuin (gans het stuk is 3000 m2, = 30 are), meerdere computers (2 iPADs, 2 desktops, 2 TVs, alarm systeem, camerasysteem. De woning is van 1980 en dus niet super-geisoleerd en winddicht, maar wel goed geisoleerd.

Je kan dat niet vergelijken met haar situatie, je verwarmt je huis met een gasketel.

0
Christelle
Christelle
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

De woning is van 2013  nieuwbouw.
E peil moet ik opzoeken!! 

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier

Je kan dat niet vergelijken met haar situatie, je verwarmt je huis met een gasketel.

Je kan dat wel vergelijken : 1 kWh gas geeft (ongeveer) evenveel warmte als 1 kWh electriciteit.  Bij gebruik van een warmtepomp puur je uit 1 kWh electriciteit zo n 3 tot 4 kWh warmte.

@TS: laat een Daikin installateur langskomen voor nazicht: misschien wordt alle warmte opgewekt door de electrische verwarmingselementen ipv door de warmtepomp.  Met ruwweg 20.000 kWh electriciteit zou je warmtepomp zo n 60 MWh warmte leveren.  Dit komt ruwweg overeen met een fenomenale 6.000 m3 gas.  Koel je veel in de zomer ? Begin met je dag- of weektellerstanden op te nemen om te analyseren wanneer je veel verbruikt.  Met een digitale teller kan dit automatisch.

stroomverlies zal er niet zijn want dan zou je warmtelekken vinden.  Controleer voor de zekerheid eens de teller: zet alle zekeringen af behalve 1 die bv het stopcontact van de wasmachine voedt.  Controleer of de teller stilstaat.  Sluit er dan een electrisch vuurtje van bv 2 kW op aan en controleer bv na 30 minuten of de teller 1 kWh verder staat.  Foutieve tellers zijn een zeldzaamheid.

Als je individuele stroomkringen wil meten kan je eventueel een metertje gebruiken dat inductief werkt (klemmetjes rond de kabel) - niet zeer nauwkeurig en de kast moet open.  Is goedkoop: heb er zo thuis eentje voor de fun.

0
mbbs1024
mbbs1024
14 174 Andere particulier

Zoals al door iemand anders gezegd, best je warmtepomp eens laten nakijken, misschien is er niet genoeg koelmiddel meer in, waardoor de efficiëntie drastisch naar beneden gaat.

Als je een digitale meter hebt, kan je daar een toestelletje op aansluiten, waarmee je kan zien wat je ogenblikkelijk verbruikt.
Je ziet daarmee in een app op je GSM onmiddellijk het effect op je verbruik als je een toestel of een lamp aan of uitzet.
https://www.homewizard.nl/shop/energy/homewizard-wi-fi-p1-meter

Dit toestelletje kan ook geintegreerd worden in een aantal domotica systemen, zoals Home Assistant, domoticz, ...

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

@Kris M,
je kan nooit 2 huizen met elkaar vergelijken tenzij dat seriebouw zou betreffen:
zelfde materialen, zelfde isolatiediktes, zelfde oppervlaktes.
En dan nog heeft ieder gezin een andere levensstijl qua aantal ruimtes verwarming, hoeveel graden in elke ruimte, hoeveel uren verwarming in elke ruimte

En voor 2 totaal gelihjk gebouwde huizen kan je nog niet een warmtepomp met een gasketel vergelijken dat hangt van het inregelen door de installateur af. 5 graden te hoog uw gasketel instellen heeft veel minder impact op het verbruik dan hetzelfde doen bij een warmtepomp.
Het zijhn  2 totaal erschillende techn ieken en de COP of sCOP als correctiefactoe gebruiken in geinstallerde systemen is zinloos: een huis is echt geen laboopstelling met theoretische waarden!!!  

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

@Christelle:
het zal niet aan stroomverlies liggen tenzij je een huis met electriciteit van voor 1982 hebt.

- eerste regel voor warmtepomp is ISOLEREN. BETER. zodat een kleiner vermogen voldoende is. en een kleiner warmteverbruik.
- tweede is technischer: zo klein mogelijk verschil in buitentemperatuur (Lucht) en watertemperatuur van de uitgang.
bvb. 's nachts is het buiten 5 graden kouder dan rond de middag, ook in de winter is het overdag 5 graden koude dan in de lente. dan kost het veel meer moeite en dus ectriciteit om warmte aan de buitenlucht te on ttrekken.
bvb. hogere temperatuur instellen voor uw watercircuit van de vloerverwarming. voor gunstigste warmtepompefficientie moet die temperatuur zo laag mogelijk ingesteld!!!
- zelfde verhaal voor uw waterboiler: hoe hoger de temperatuur hoe meer stroomverbruik. uw boiler instellen op altijd 60 graden bijvoorbeeld. terwijl het uit de kraan best niet boven de 40 is.

CONCLUSIE
dus behalve isolatie is alles eigenlijk het domein van de installateur om alles goed in te regelen.
IS DIT VERBRUIK PLOTS hoger dan vorige jaren?? en wat is er dan veranderd bij de installatieinstelling of bij het huis? meer thuis kan ook gemakkelijk tot 20% hoger verbruik leiden.
Als dit uw eerste jaarverbruikcijfers zijn met deze installatie, zou ik die beter laten instellen. En als het geen bouw van de laatste 5jaar betreft, eens de K-waarde bekijken of dit niet veel verbeteren kan door meer/betere isolatie

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag