Koudebrug Lichtstraat
Hallo,
2 maand geleden hebben we 2 lichtstraten laten plaatsen.
Contact tussen de buiten en binnen aluminium hoekprofielen en een gebrek aan ransisolatie rondom de lichtstraat creëerde echter een koudebrug. Dit veroorzaakte op zijn beurt zoveel condensatie dat er emmers moesten geplaatst worden om deze op te vangen (zie foto).
Hierop heeft betrokken firma rondom de lichtstraat (zie foto) 2 cm opstaande randisolatie geplaatst. Dit heeft de situatie merbaar verbeterd maar de koudebrug en condesatie zijn nog steeds in zekere mate aanwezig. Van 2 cm isolatie kan men dan ook geen wonderen verwachten.
Ik vrees dat de bestaande constructie moet herbekeken worden om gelijkwaardig te zijn aan de rest van de isolatieschil van het dak (12 cm PUR en hoog rendementsglas).
Mijn vraag:
- Kan de huidige situatie dermate aangepast worden zodat de bestaande koudebrug en condensatie kunnen worden weggewerkt? Zijn er bijvoorbeeld isolerende hoekprofielen specifiek voor lichtstraten die voldoen aan de huidige isolatienorm.
- Aan de buitenkant ligt het hoekprofiel deels op het glas. Gaan de siliconen, die gespoten worden tussen het glas en het hoekprofiel, niet verduren na verloop van tijd?
Ik besef dat bovenstaande situatie niet de meest eenvoudige is en dat een deugddoende oplossing warschijnlijk enige denk- vakwerk vereist. Daarom bij deze alvast bedankt voor jullie hulp.
Groeten,
Wout