2

Scheuren gipsplafond

JP89
JP89
#Wanden en plafond · 4 jaren geleden

Ongeveer een jaar geleden zag ik dat er op 2 plaatsen op mijn gipsplafond scheuren (niet breder dan 1mm) waren op zo'n 20 a 30 cm van de muren Nu zijn er een paar meer en ze worden steeds langer. Het is al een oud gipsplafond denk ik want het is tegen van die kleine houten latjes gegipst. Maar op de 3 jaar dat ik hier woon is het toch al redelijk verergerd. We hebben nx veranderd aan het plafond, enkel geschilderd.

Hoe komt het dat de scheuren blijven groeien? (Temperatuur? Beweging kamer erboven? ...)

Is het gevaarlijk als je er niets aan doet? (Plafond dat naar beneden valt?)

Wat kan ik hier best aan doen om verder scheuren tegen te gaan?

Joni

Alle reacties

0
albarius
albarius
24 99 Andere professioneel
4 jaren geleden

Dit kan wijzen op instabiliteit/loskomen van een deel van de pleisterlaag. Moeilijk te zeggen. Wat je eventueel kan doen is op een ladder gaan staan en voorzichtig voelen aan je plafond. Gaat het omhoog als je er tegen duwt, zit er beweging in? Dan is de kans groot dat er een probleem is.

De reden is gewoonlijk de opbouw van het plafond. Hoe werd dat gemaakt? Eerst houten latjes. Daarin kwam een laag bruine kalkmortel als basis. Als dat voldoende hard was, werd er een tweede laag kalkmortel overgezet om het helemaal recht te maken. Daarover een dunne witte afwerklaag.

Wat kan er misgelopen zijn? Ofwel heeft die tweede laag niet goed aangepaket op de eerste. Maar dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn. Ofwel in de loop der tijden het het plafond een klap gekregen of nat gweest waardoor de bruine kalkmortel ter hoogte van de latjes is afgescheurd (bvb bij nat worden zwellen die latjes en wordt de mortel daar ter hoogte afgeknepen). Een zware klap kan zijn dat daar in de oorlog een bom gevallen is of werken aan de straat lang geleden. Dan Hangt die mortel daar in een blaas los. En dat is ook niet direct een probleem. Maar zo'n blaas gaat doorhangen onder haar eigen gewicht en wordt stilaan groter en groter en groter... tot ze valt onder haar eigen gewicht. Mijn ervaring is dat dat bijna altijd dezelfde abstractie is. Die barsten kunnen een indicatie zijn van naderend onheil ja. Het kan heel veel jaren duren tussen de omstanigheid die de beschadiging uitlokt en het feitenlijke naar beneden vallen.

Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Laat jouw pleisterwerk uitvoeren door experts. Vraag vandaag nog gratis offertes aan, geheel vrijblijvend.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Met welk materiaal je wanden afwerken? 7 opties voor wandbekleding

Met welk materiaal je wanden afwerken? 7 opties voor wandbekleding

Wandtegels, hout, gipsplaten, kunststofpanelen, … De mogelijkheden voor wandbekleding zijn uitgebreid. Een overzicht van de materialen voor je wanden.

Lees meer

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, schilderij of hanglamp ophangen? Hoe doe je dat dan correct? We maken je wegwijs in de wereld van pluggen, kleefhaken, …

Lees meer

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

De kleur geel verovert in 2025 onze interieurs. Door de kleur juist te combineren tover je je woonkamer om tot een warme cocon.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag