11

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
4 jaren geleden

Tja,  de zonepaneellozen kunnen natuurlijk ook claimen dat zij moeten opdraven voor de voordelen en belastingsvemijding van de zonnepaneelhouders ...  ik schrijf me alvast niet in want k heb mijn deel al gehad. 

PS: heb ook panelen op m n dak liggen.  Nog exemplaren die me bovendien 450€ per MWh opleveren ....

0
Freddyvelo
Freddyvelo
0 15 Andere particulier
4 jaren geleden

Als je het verslag hebt gelezen deze week van "Test aankoop" dan denk ik dat het een verloren zaak is.

Heb ook 12 panelen gelegd in 2019 en wist toen al dat de terugdraaiende teller waarschijnlijk geen blijvende belofte ging zijn daar dit niet wettelijk vastlag.

Het is heel jammer voor de gezinnen die veel geld geleend hebben voor een warmtepomp met zonnepanelen en die nu de dupe zijn van de vele installateurs die de loze belofte hebben gedaan van de terugdraaiende teller. Hopelijk komt er voor deze mensen nog een oplossing.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Als je het verslag hebt gelezen deze week van "Test aankoop" dan denk ik dat het een verloren zaak is.

Heb ook 12 panelen gelegd in 2019 en wist toen al dat de terugdraaiende teller waarschijnlijk geen blijvende belofte ging zijn daar dit niet wettelijk vastlag.

Het is heel jammer voor de gezinnen die veel geld geleend hebben voor een warmtepomp met zonnepanelen en die nu de dupe zijn van de vele installateurs die de loze belofte hebben gedaan van de terugdraaiende teller. Hopelijk komt er voor deze mensen nog een oplossing.

Ik hoop dat je Test-Aankoop niet beschouwd als een neutrale organisatie, want dat is ze al (heel) lang niet meer.

0
Nick 61
Nick 61
222 1623 Andere professioneel
4 jaren geleden

@ Freddyvelo

Ik vindt het wel kort door de bocht dat de installateurs de boosdoeners zijn van een beslissing van het grondwettelijk hof , volgens jou wisten deze installateurs dan vele jaren geleden al dat dit zou komen, 

0
JDK
JDK
3 46 Andere particulier
4 jaren geleden

Beste,

Ik kan erin komen dat mensen met zonnepanelen zich gedupeerd vinden. Ikzelf behoor tot de groep die geen zonnepanelen heeft, en voel mij ook gedupeerd om volgende reden:

Sinds het begin van de zonnepanelen heeft de Vlaamse overheid deze vorm van groene energie zwaar over gesubsidieerd. De politiek heeft dit stelselmatig blijven doen waardoor de groencertificaten alleen al gezorgd hebben voor een begrotingstekort van rond de 15 miljard waar op de dag van vandaag  nog 9 miljard moet afgelost worden,  en dit door alle belastingbetalers, inclusief de niet zonnepanelen houders.

Het huidig systeem om de gedupeerden zonnepaneelhouders

met een digitale meter te vergoeden met een eenmalige premie zal ons nog eens 0,5 miljard kosten, en ja ook ten laste van de mensen zo der zonnepanelen. 

Rekening houdende met bovenvermelde feiten en hierbij nog de premies die Vlaanderen  toekende bij de plaatsing van zonnepanelen was Vlaanderen beter af zonder zonnepanelen en had met het geld dat dit ons nu al gekost heeft een  nieuwe kerncentrale kunnen bouwen !

Groetjes

JDK

0
Freddyvelo
Freddyvelo
0 15 Andere particulier
4 jaren geleden

Als de installateurs de juiste informatie hadden meegegeven, hadden er nu niet zoveel bedrogen geweest.

Enkele kilometers van mijn deur ging er een grote banner met opschrift " Gegarandeerde terugdraaiende teller 15 jaar".

Als je een klein beetje opzoek werk deed vond je al RAP dat de terugdraaiende teller geen garantie was.

Destijds voor mijn 3 offertes in 2019 , nadat ik er zelf om vroeg, gaven ze toen wel toe dat er kon gebeuren wat er nu is gebeurd.

Natuurlijk is het jammer, ook voor ons, maar een verwittigd man is er 2 waard. Nu zoeken wij ook om er zoveel mogelijk uit te halen.

0
mbbs1024
mbbs1024
14 174 Andere particulier
4 jaren geleden

Iedereen die kan lezen en geinteresseerd was in zonnepanelen, kon overal in de pers lezen dat dit er zat aan te komen, omdat de Vlaamse politiek dacht dat ze boven de grondwet stonden, en ondanks alle waarschuwingen, toch bleven rondtoeteren dat die 15 jaar gegarandeerd was.
Men zou toch denken dat mensen die een paar duizend Euro gaan investeren, toch wat informatie zouden inwinnen ipv blindelings mee te gaan in de door de politiek (en achterliggende lobbygroepen) gecreëerde hype.

De enigen die nog dik aan zonnepanelen zullen verdien zijn de advokaten.

Wat we in Vlaanderen zelf doen, doen we immers beter, klonk het vanuit de politiek.
Ze kunnen vooral goed gebakken lucht en mooie praatjes verkopen, wie gelooft die mensen nog, om wat stemmen te ronselen, beloven ze om het even wat, om direct na de verkiezingen, die beloftes onmiddellijk te vergeten, en hun politieke bedrijfslobby groepen te gaan bedienen.
De burger is enkel maar goed om om de zoveel jaar eens een bolletje te gaan kleuren, en alsmaar meer ministers en kabinetten financiëel te onderhouden.

Bovendien, hoe meer ministers er zijn, hoe langer en complexer de besluitvorming gebeurt, en dat kost ons nogmaals ettelijke miljarden.
Hoog tijd dat er eens grote kuis gehouden wordt in de zovele regeringen en ministers die ons mini landje heeft.
Volgens mij zijn we wereldkampioen in het aantal ministers per duizend inwoners.

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
4 jaren geleden

Jammer dat subsidies al lang niet meer aangewend worden zoals het hoort.
Bij het lanceren van een nieuwe technologie kan er een subsidieregeling voorzien worden die een industrietak/sector toelaat iets nieuws te lanceren op het ogenblik dat de marktwaarde ervan lager is dan de initiële verkoopswaarde. Afspraken kunnen dan gemaakt worden dat de verkoopsprijs op jaarbasis met bvb x% daalt om dan na bvb 5 jaar gelijk te zijn aan de marktwaarde (= wat de klant eigenlijk bereid is ervoor te geven en waardoor er dus niet langer subsidies noodzakelijk zijn).
Indien na de afgesproken periode de sector of industrie de goederen of diensten dan niet aan de afgesproken prijs vermarkten dienen ze de contractuele clausules na te leven omtrent deze.
Dit maakt het los van politiek en partijen en zorgt ervoor dat de industrie twee keer nadenkt vooraleer iets te lanceren waarvoor ze een subsidieregeling hebben bekomen. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
4 jaren geleden

En de politiekers doen natuurlijk of hun neus bloed, alhoewel ze heel goed wisten dat hetgeen zij (vnl Tommelein) toekenden niet kon. Maar om electorale reden was die leugen in hun ogen zeker gewettigd. Vraag mij af of hun stemmenteller nu ook wordt teruggedraaid.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

En de politiekers doen natuurlijk of hun neus bloed, alhoewel ze heel goed wisten dat hetgeen zij (vnl Tommelein) toekenden niet kon. Maar om electorale reden was die leugen in hun ogen zeker gewettigd. Vraag mij af of hun stemmenteller nu ook wordt teruggedraaid.

Het blijft overal verdacht stil op de PVDA na, ook een tactiek in de hoop dat alles zal verdwijnen net zoals de meeste andere zaken: Arco, bouwpremie, turteltaks, ...

En dan na 2024 maar bleiten dat ze het niet hadden zien aankomen.

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag