Alarminstallatie: vergelijking meldkamers

2

Alarminstallatie: vergelijking meldkamers

T W
T W
#Smarthome · 4 jaren geleden

Ik ben momenteel bezig met het opvragen en vergelijken van offertes voor alarmsystemen. Het wordt een vaste of hybride installatie met meldkamer. Niet volledig draadloos en geen puur meldkamersysteem (zoals Verisure).

Belangrijke parameter is natuurlijk de maandelijkse kost voor de meldkamer. Ik zie hier veel verschillen in (prijzen variëren van 10 tot 30 EUR per maand), maar ben niet op de hoogte van kwaliteitsverschillen. Zoekopdrachten leveren niet veel op en installateurs zijn karig met informatie.

Ik begrijp dat de ene meldkamer werkt met een hogere vaste maandelijkse prijs waarbij geen meerkosten worden aangerekend bij valse alarmen, en dat de andere supplementen aanrekent indien dit wel gebeurt, maar dat lijkt mij de grote prijsverschillen niet helemaal te verklaren. Toch zeker niet als als het gaat over zo'n concurrentiële markt waarbij er veel aanbieders zouden zijn in België (volgens de installateurs).

Welke supplementen nog te verwachten bij een goedkope meldkamer?

Voeren ze niet allemaal dezelfde controles uit? Is er veel ruimte voor interpretatie in wettelijke protocollen die ze moeten volgen? Zijn de routinewerkzaamheden bij alle centrales van een gelijkaardige kwaliteit? Een van de installateurs spreekt van een 24 uren-controle die wordt uitgevoerd; is dat als extra service te bekijken of eerder standaard?

Is er veel verschil in de manier waarop je gecontacteerd wordt en hulpdiensten worden ingeschakeld?

Enige ervaring met indexatie van de bedragen? Het is niet de bedoeling dat we nu instappen aan 25 EUR en het over een jaar 35 EUR per maand is.

Is er werkelijk keuzevrijheid of enkel op papier? Zou ik bijvoorbeeld, als ik me nu aansluit bij de alarmcentrale die de erkende installateur aanbiedt, ooit kunnen overstappen naar een goedkopere centrale op eigen houtje? Of gaat dit niet deftig werken met de vaste installatie die ik dan heb? Of zal de prijs om over te schakelen als particulier zonder netwerk zo hoog zijn dat eigen keuze in de praktijk niet interessant is.

Ontvangt de erkende installateur die ik aanstel zelf een commissie als tussenpersoon waar ik niet direct zicht op heb?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

1
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
4 jaren geleden

Dit zijn wel heel veel vragen tegelijkertijd.

Omtrent alarmsystemen is in sommige gevallen de wet Jambon van toepassing (vroeger Tobback).
Destijds diende een alarmsysteem aan normen te voldoen, nu ook nog maar de details sind Jambon ken ik niet.
Het komt er een beetje op neer dat als je via een meldkamer werkt deze aan die wet dient te voldoen wat er tevens op neerkomt dat je een erkend bedrijf dient te gebruiken. Verder is het gebruik van een buitensirene en dito flashlight dan ook toegestaan. Zo'n meldkamer kan dan ook de politie inlichten bvb, wat je anders niet geautomatiseerd kan realiseren.

Hoeveel dat gaat kosten etc.. lees je best goed door in de verkoopsvoorwaarden en de offertes. Die 24-urencontrole is wellicht het feit dat ze 24/7 meldingen gaan interpreteren en actie ondernemen indien nodig. In het kort als het alarm opstaat dan wordt er actie ondernomen als er een alarm is en anders niet want je geeft te kennen dat het alarm af staat. Verder kan er een probleem zijn met de centrale of de verbinding, wat dan ook bekeken wordt als dit het geval is. 

Je kan verder opteren voor een eigen centrale (zelf installatie) mits deze geen buitensirene en zwaailicht heeft (niemand kan je verbieden zoiets te installeren). Die zal je wel 'niet' met een meldkamer kunnen verbinden. 
Via deze kan je dan wel een SMS bekomen of een inkomende oproep op je GSM waar een stem je te kennen geeft dat er iets aan de hand is of zelf een push melding in geval deze met internet werkt en er appjes zijn voor je smartphone.

In het kort wil je een centrale met diensten dan zal het via een erkend organisme dienen te gebeuren. Is directe melding voldoende dan kan je opteren voor een zelf-installatie. 

Zorg in laaste geval altijd voor montage in een afgesloten ruimte, power-backup zodat deze (en je internet ) nog werkt als ze de spanning gesaboteerd hebben en dat toegang tot de communicatielijnen ook gesecuriseerd is. Ook ervoor zorgen dat er geen spanning staat op je buitenstopcontacten als je er niet bent. Je dient je dan ook verder te organiseren met buren en familie om iemand langs te sturen als je vermoeden van inbraak hebt maar je er zelf niet meteen kan geraken. Als je niet alles indachtig bent dan heeft dergelijke zelf-centrale geen enkele waarde als je afgelegen woont en niemand de binnensirene opmerkt naast het feit dat je er niet binnen de 10 minuten kan aanwezig zijn. Maar voor een appartement of rijwoning kan dit wel al eens een verschil maken. Een zelf-installatie geeft je wel gemoedsrust omdat je dan quasi zeker bent dat alles nog ok is als je de neiging hebt dit frequent te willen nagaan.
Lees ook graag eens na wat de wet Jambon inhoudt (er kan al vanalles veranderd zijn) daar zal je veel uit leren en zien waarom er zoveel aanbiedingen zijn via erkende bedrijven. 

Alle reacties

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
4 jaren geleden

Dit zijn wel heel veel vragen tegelijkertijd.

Omtrent alarmsystemen is in sommige gevallen de wet Jambon van toepassing (vroeger Tobback).
Destijds diende een alarmsysteem aan normen te voldoen, nu ook nog maar de details sind Jambon ken ik niet.
Het komt er een beetje op neer dat als je via een meldkamer werkt deze aan die wet dient te voldoen wat er tevens op neerkomt dat je een erkend bedrijf dient te gebruiken. Verder is het gebruik van een buitensirene en dito flashlight dan ook toegestaan. Zo'n meldkamer kan dan ook de politie inlichten bvb, wat je anders niet geautomatiseerd kan realiseren.

Hoeveel dat gaat kosten etc.. lees je best goed door in de verkoopsvoorwaarden en de offertes. Die 24-urencontrole is wellicht het feit dat ze 24/7 meldingen gaan interpreteren en actie ondernemen indien nodig. In het kort als het alarm opstaat dan wordt er actie ondernomen als er een alarm is en anders niet want je geeft te kennen dat het alarm af staat. Verder kan er een probleem zijn met de centrale of de verbinding, wat dan ook bekeken wordt als dit het geval is. 

Je kan verder opteren voor een eigen centrale (zelf installatie) mits deze geen buitensirene en zwaailicht heeft (niemand kan je verbieden zoiets te installeren). Die zal je wel 'niet' met een meldkamer kunnen verbinden. 
Via deze kan je dan wel een SMS bekomen of een inkomende oproep op je GSM waar een stem je te kennen geeft dat er iets aan de hand is of zelf een push melding in geval deze met internet werkt en er appjes zijn voor je smartphone.

In het kort wil je een centrale met diensten dan zal het via een erkend organisme dienen te gebeuren. Is directe melding voldoende dan kan je opteren voor een zelf-installatie. 

Zorg in laaste geval altijd voor montage in een afgesloten ruimte, power-backup zodat deze (en je internet ) nog werkt als ze de spanning gesaboteerd hebben en dat toegang tot de communicatielijnen ook gesecuriseerd is. Ook ervoor zorgen dat er geen spanning staat op je buitenstopcontacten als je er niet bent. Je dient je dan ook verder te organiseren met buren en familie om iemand langs te sturen als je vermoeden van inbraak hebt maar je er zelf niet meteen kan geraken. Als je niet alles indachtig bent dan heeft dergelijke zelf-centrale geen enkele waarde als je afgelegen woont en niemand de binnensirene opmerkt naast het feit dat je er niet binnen de 10 minuten kan aanwezig zijn. Maar voor een appartement of rijwoning kan dit wel al eens een verschil maken. Een zelf-installatie geeft je wel gemoedsrust omdat je dan quasi zeker bent dat alles nog ok is als je de neiging hebt dit frequent te willen nagaan.
Lees ook graag eens na wat de wet Jambon inhoudt (er kan al vanalles veranderd zijn) daar zal je veel uit leren en zien waarom er zoveel aanbiedingen zijn via erkende bedrijven. 

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zorgeloos op vakantie? Zo beveilig je je woning tegen inbraak

Zorgeloos op vakantie? Zo beveilig je je woning tegen inbraak

Je woning beveiligen tegen inbraak? Deze acht tips zorgen voor een zorgeloze vakantie. Beveilig je woning tegen inbrekers, ook vanop afstand.

Lees meer

Zelf een smarthome maken: in 5 eenvoudige stappen naar comfort en zuinigheid

Zelf een smarthome maken: in 5 eenvoudige stappen naar comfort en zuinigheid

Transformeer je woning tot een smarthome: 5 tips voor energiezuinige en comfortabele oplossingen zonder gedoe of hoge kosten!

Lees meer

Brand in huis: dit zijn de grootste oorzaken

Brand in huis: dit zijn de grootste oorzaken

Dit jaar vielen er al 64 dodelijke slachtoffers bij woningbranden. Dat zijn er meer dan in heel 2023. Ontdek de grootste oorzaken van brand in huis.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag