Is dieper bouwen als buren toegestaan?
Wij hebben een grond gekocht van 16a HOB.
De buren waar we tegen bouwen zijn net 2 maanden geleden begonnen met hun verbouwingen. Dit gaat om een woning uit 1950. Deze woning ligt tot 1m50 van de straat. Zij verbouwen de woning en plaatsen een kleine bijbouw.
Wij hebben na veel toestemmingen van de gemeente onze plannen zo gemaakt dat we 6 meter van de straat mogen bouwen. Dit wil dus zeggen dat wij een heel stuk naar achter bouwen en waardoor de buren tegen een grote muur gaan kijken. De muur waar tegen zij opkijken is op hoogste punt 7 meter en dit 2 meter lang. En op zijn laagste punt 4 meter hoog 4 meter lang. 
we hebben al bij de buren samen gezeten met het voorstel dat wij de muur in deftig materialen gaan afwerken met zeggenschap van hun. ( zij moeten er natuurlijk altijd naar kijken).
Maar natuurlijk zien zij het niet zitten dat wij zo diep bouwen omwille  van deze muur. Zei zijn van mening dat we gelijk met hun bouwen. Terwijl dit niet moet van de gemeente. 
Ter verduidelijking wij nemen geen zonlicht van hun weg! De tuin van hun is zeer gunstig gelegen waardoor zij heel de dag zon hebben. Ook hebben wij rekening gehouden met onze plannen dat wij op geen enkel moment kunnen binnekijken op hun tuin/ terras. Zij hebben namelijk ook een tuin van 16are.
nu is de vraag als zij beroep aantekenen tegen onze plannen kunnen onze plannen dan geweigerd worden ? Zoja tegen welke redenen die gegrond zijn ? Want ik veronderstel dat gewoon zeggen dat ze dat niet willen niet genoeg is.
ik vond het heel spijtig want ik ben de laatste die een burenruzie wil. We hebben voor ons zo praktisch mogelijk en budgetair mogelijk gekeken wat voor beide partijen goed mogelijk was.
hopelijk weten jullie hier meer over wat wel en niet kan.. toestemmingen van gemeente en besprekingen zijn allemaal bijgehouden en gedocumenteerd natuurlijk.