Is dieper bouwen als buren toegestaan?

7

Is dieper bouwen als buren toegestaan?

Anfo
Anfo
#Ontwerp · 4 jaren geleden

Wij hebben een grond gekocht van 16a HOB.

De buren waar we tegen bouwen zijn net 2 maanden geleden begonnen met hun verbouwingen. Dit gaat om een woning uit 1950. Deze woning ligt tot 1m50 van de straat. Zij verbouwen de woning en plaatsen een kleine bijbouw.

Wij hebben na veel toestemmingen van de gemeente onze plannen zo gemaakt dat we 6 meter van de straat mogen bouwen. Dit wil dus zeggen dat wij een heel stuk naar achter bouwen en waardoor de buren tegen een grote muur gaan kijken. De muur waar tegen zij opkijken is op hoogste punt 7 meter en dit 2 meter lang. En op zijn laagste punt 4 meter hoog 4 meter lang. 

we hebben al bij de buren samen gezeten met het voorstel dat wij de muur in deftig materialen gaan afwerken met zeggenschap van hun. ( zij moeten er natuurlijk altijd naar kijken).

Maar natuurlijk zien zij het niet zitten dat wij zo diep bouwen omwille  van deze muur. Zei zijn van mening dat we gelijk met hun bouwen. Terwijl dit niet moet van de gemeente. 

Ter verduidelijking wij nemen geen zonlicht van hun weg! De tuin van hun is zeer gunstig gelegen waardoor zij heel de dag zon hebben. Ook hebben wij rekening gehouden met onze plannen dat wij op geen enkel moment kunnen binnekijken op hun tuin/ terras. Zij hebben namelijk ook een tuin van 16are.

nu is de vraag als zij beroep aantekenen tegen onze plannen kunnen onze plannen dan geweigerd worden ? Zoja tegen welke redenen die gegrond zijn ? Want ik veronderstel dat gewoon zeggen dat ze dat niet willen niet genoeg is.

ik vond het heel spijtig want ik ben de laatste die een burenruzie wil. We hebben voor ons zo praktisch mogelijk en budgetair mogelijk gekeken wat voor beide partijen goed mogelijk was. 

hopelijk weten jullie hier meer over wat wel en niet kan.. toestemmingen van gemeente en besprekingen zijn allemaal bijgehouden en gedocumenteerd natuurlijk. 

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Heb je een bouwvergunning die goedgekeurd is in het omgevingsloket?

0
Anfo
Anfo
0 2 Bouwer
4 jaren geleden

Neen moeten de aanvraag nog indienen maar hebben het plannen allemaal al besproken met de gemeente

0
Patrico
Patrico
4 jaren geleden

Uiteraard hebben je buren dan nog de mogelijkheid tot verzet tegen je plannen. En vervolgens kunnen ze nog onder voorwaarden in beroep gaan.

Het is best mogelijk dat bv. uw bouw de privacy van de buren aantast, dat de verbouwing niet past in het straatbeeld, waardeverlies, ...

0
Anfo
Anfo
0 2 Bouwer
4 jaren geleden

Zoals ik al vermeld in de uitleg hebben wij er voor gezorgd dat de privacy niet word aangetast. Het enige wat zij ervan vinden is dat ze niet willen kijken naar een muur langd hun.. de stijl die we bouwen is trouwens in dezelfde lijn van hun en van de rest van de straat.

0
Patrico
Patrico
4 jaren geleden

Zoiets kan alle kanten op, maar je hebt de gemeente blijkbaar mee.

Eerlijk, niemand zal graag op een 7 meter hoge muur zitten kijken.

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
4 jaren geleden

We kunnen hier niets over zeggen.  Wachten op bouwvergunning en dan afwachten of de buren beroep aantekenen.  Meer kan niet

Mogelijks haal je t omdat uw bouwlijn klopt met de huidige bouwlijnregels.  Dat de gemeente meegaand lijkt is alvast een goed punt.  

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag