Wij hebben in november/ december getekend voor een nieuwbouw. Op die grond stond ook een oudere woning en deze werd ook vorig jaar gesloopt door onze aannemer. Deze laatste is ook de eigenaar vd grond en gebouw en heeft deze gesloopt en 2 half open bebouwing opgezet waarvan de ruwbouw in december al volledig gezet was. Let wel de afbraak en wederopbouw moet door dezelfde persoon gedaan worden en moet een professioneel zijn die wel met bouwpromotor werkt of zelf de bouw doet. In ons geval is de aannemer diegene die dus en eigenaar is vd grond en oude woning en heeft zelf de woningen gebouwd. Wij hebben geluk dat we 6% btw betalen op de volledige constructie maar de aannemer moet dit in orde brengen vóór eind maart omdat de werken al gestart waren in 2020. Wij hebben een verkoop/ aankoop belofte ondertekend en moeten dus pas bij verlijden vd akte in augustus alles betalen waardoor wij de volledige ruwbouw ook aan 6% hebben. Bij de wet Breyne zou dat anders geweest hebben want daar moet je in schijven betalen en dan hadden wij op de ruwbouw anders 21% btw betaald omdat de nieuwe regeling pas van start gaat vanaf 1/01/2021. Let op de woning mag maar 200m2 bewoonbare oppervlakte hebben dat houdt in dat je badkamer, berging, toiletten en als je geïntegreerde garage hebt NIET moet meetellen want deze horen niet mee als bewoonbare oppervlakte. De overige ruimtes keuken, slaapkamers, leef -en woonruimte al dan niet bewoonbare zolder moeten minimum 4m2 zijn en de hoogtes planfonds hebben ook een minimum hoogte ( weet ik niet van buiten)Onze woning heeft 205m2 waardoor wij eerst dachten uit de boot te vallen maar als deze ruimtes niet meetelt komen wij nooit aan die 200m2 bewoonbare oppervlakte. Deze nieuwe regel is maar geldig tot december 2022. Als de eigenaar van jullie woning het gebouw zelf sloopt moet hij het zelf ook opbouwen denk ik. Jullie mogen dat ook doen met een aannemer die de nieuwbouw voor jullie dan ook zet en aangezien we al in de nieuwe regelgeving zitten hebben jullie ook recht op 6% btw op de volledige ruwbouw en al wat binnen in de woning gedaan wordt. Keuken, badkamer, vloeren, ... Maar daar hoort de tuin niet bij want dat is 21%. Je kan alles nalezen op de website vd Vlaamse Overheid. Ik ben nog aan het navragen voor verlaagde registratierechten want ik heb gelezen dat dit ook zou kunnen voor afbraak en heropbouw ook voor nieuwbouw maar dat weet ik nog geen antwoord op.