hallo Keon
Ik kruis mijn vingers en ga er ook van uit dat het om een slakkenpatroon gaat en geen meander, n.t. dat beiden hun voor - en nadeel hebben. Maar als ik het goed begrepen heb, wordt het meanderpatroon niet veel (meer) toegepast? U kan zich niet inbeelden hoeveel moeite ik heb moeten doen om dit vodje papier in handen te krijgen! Installateur mocht het zogzegd niet geven van de bouwfirma, bouwfirma wees met de vinger naar de installateur, een onbeschofte werfleider die het vertikte om te antwoorden... Na zes maanden zagen en mailen kreeg ik dan tenslotte mijn legplan of mss een legplan? Ik betref de tweede eigenaar van deze nieuwbouw en heb zo niets kunnen opvolgen of verifiëren. Als 1ste eigenaar ging ik in ieder geval niet voor een gecombineerd systeem gekozen hebben en had ik zeker meer dan foto's en info genoeg om verder te kunnen, maar het is wat het is. Ik heb mijn verwarming boven niet veel nodig enkel tijdens de examperiode van de kids en die verwarmt met ook nog wel redelijk lage temperaturen. Er zijn door het gecombineerd systeem een aantal mankementen aan het systeem, te zware ketel voor de vloerverwarming alleen, indien beide systemen actief heb ik dan terug iets meer vermogen nodig dan ik zou willen met mijn vloerverwarming alleen...
Wat bedoel je juist met beïnvloeding, het feit dat de vertrekleidingen tegen de buitengevel lopen?
Toen ik de woning kocht, stelde ik vast dat de aanvoer van mijn vloerverwarming op 45 gr stond, veel te hoog dus. Alsof ingesteld om in een spurt op te warmen, wat toch juist haaks op het principe van vvw staat? Mijn vvw werkt niet zoals ik het in gedachten had. Momenteel wordt de keteltemp wel bepaald via een buitenvoeler, stooklijn maar ook nog met een modulerende thermostaat (Exacontrol). Vandaar mss de hoge ingestelde temp, om de boel op korte tijd warm te krijgen? Ik vraag me af of ik mijn vvw volledig WAR kan laten draaien en mijn radiators via mijn mobiele thermostaat? Door het verlagen van mijn ketelvermogen en de aanvoertemp (via stooklijn 0,4) zie ik wel dat wanneer mijn thermostaat warmte vraagt de ketel de vvw nu wel heel voorzichtjes op temperatuur brengt met gisteren een max aanvoertemp van 38°. Ik heb nochtans mijn max aanvoertemp via mijn sturen (examaster) begrensd op 34 gr? De aanvoer stijgt natuurlijk omdat mijn retour ook stijgt met het opwarmen van de vloer en de installatie een bepaalde delta wil aanhouden of is dit niet logisch? Zijn mijn opgegeven debieten binnen de perken? Ik stel ook vast dat er toch wat installateurs zijn die niet veel kaas gegeten hebben van het finetunen of optimaliseren van installaties.