IT riool en water in kruipkelder mag dit?

6

IT riool en water in kruipkelder mag dit?

engeltje007
engeltje007
#Fundering · 4 jaren geleden

De aannemer heeft een IT riool naast ons gebouw aangelegd.

volgens gewestelijke verordening moet dit op minstens 4 m van een gebouw zijn.
bij ons ligt deze riool op 2 m afstand van de kruipkeldermuur.
12 dagen geleden werd de kruipkelder leegepompt. 
Momenteel staat er al terug 43 cm water in. (bijna 200 000 liter)
wij hebben nu een vermoeden dat de grond rond die IT riool verzadigd is en dat zo het water binnenkomt via de muren.

Vorig jaar was het water de technische ruimte en liftkoker ingelopen... met alle gevolgen vandien.
Aannemer betwist zijn aansprakelijkheid hierbij.
Is er iets dat wij nog kunnen doen en mag dat zomaar?

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
4 jaren geleden

Hoe diep ligt het infiltratieriool naast het gebouw?Hoe hoog is de kruipruimte? Normaal loopt dit soort riolering over in gewone riolering bij zware regenval, is dit bij jou ook het geval?

0
engeltje007
engeltje007
0 3 Andere particulier
4 jaren geleden

Dag Nick,

De it riool ligt volgens het plan op -1.30

De kruipkelder is volgens plan - 1.20

de it riool loopt inderdaad over naar de riool via een overloopputje vooraan, maar of dit bij zware regenval ergens een noodoverlaat heeft dat weet ik niet.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Misschien toch maar eerst eens wat metingen doen.

Want 200.000 liter water in een kruipruimte en dit op 12 dagen ?

Stel ik me toch vragen bij. 

200.000 liter /12 = 16.666 liter per dag of te wel 16m³ per dag.

Als je weet dat er gemiddeld 1,5 liter water per vierkante meter is gevallen in de maand februari 2021 maakt dit gegeven die 200.000 liter al wat minder betrouwbaar.

Voor de watertoets wordt er gerekend met een maximum van 25 liter water per m²

Met 16.000 liter per dag aan water zou ik eerder denkenaan een lek in de hoofdleiding van de watervoorziening.

Heb je het water al eens laten testen op de oorsprong? Is dit hemelwater, grondwater, fecaalwater,afvalwater of leidingwater. Kost je 100€ in een labo maar dan kun je al gerichter zoeken, niet?

Een infitratiemedium ( krat, koffer of buis ) moet rekening houden met de grondsoort. Als deze ligt in kleigrond of in een zandgrond dan is het duidelijk dat de infiltratie in kleigrond nagenoeg onmogelijk is wegens verdichting.

Een infiltratiemedium kan alleen maar infiltreren langs de zijkanten. Het grondoppervlak wordt niet meegerekend in de nuttige infiltratieoppervlak. Een buis met een omtrek van 1 meter zal dus een infiltratieoppervlak hebben van 0.75m² ( 0.25 m² wordt aanzien als grondoppervlak) Bijkomend de hoogte van de grondwaterspiegel moet mee verrekend worden in de nuttige infiltratieoppervlak. 

Met het gegeven van 16.000 liter per dag in die kelder. Met een buffering van 25 liter water per vierkante meter verhard oppervlak, komen tot een verhard oppervlak van 640 m²  ( 16.000 liter /25 = 640m²)

Als we dan de verordering erbij nemen dan weten we dat het infiltratieoppervlak 4m² per 100m² verharding : 640/100 * 4= 25.60m² .

Die infiltratiebuis van 25.60 m²  ( of met een lengte van 34 lm en een omtrek van 1 meter , diemeter cc30 cm) zou dan dus 16.000 liter water moeten geven of 457 liter water per lopende meter.

Dan is dit geen infiltratiebuis maar een lekkende hoofdleiding.

0
engeltje007
engeltje007
0 3 Andere particulier
4 jaren geleden

Goede morgen Kas,

Bedankt voor je reactie. Het is duidelijk dat jij hier verstand van hebt.
Volgens plan:
IT riool is 48 m, netto volume 3,26 m3, infiltratie opp. 22,56 m3
dan zijn er nog infiltratiekratten bruto volume 22,03 m3, netto volume 20,91 m3, infiltratieopp.38,1 m3
3 regenwaterputten van elk 10 000 liter. (toilet en kraantjes buiten)
oprit ligt in waterdoorlaatbare klinkers.
Dit alles is voor afwatering 5 grote magazijnen en 11 appartementen.
Geen fecalien in het water, wel drijft er sinds een tijdje precies olie in, water is helder, maar stinkt.
Sinds de vrieskou is er bijna geen water in kruipkelder bijgekomen.
Hoe zouden we dat kunnen aantonen dat dat die IT riool de oorzaak is van dat veel water in de kruipkelder?

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Neem cc 1 liter van het water in de kruipruimte en stuur dit voor analyse op naar een labo.

Bv in puurs /bornem zit biocontrol 

Maar kan ook gestuurd worden naar de bodemkundige dienst in heverlee

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag