3

Regenwaterput bouwaanvraag wijzigen

Shoeny
Shoeny
#Ontwerp · 4 jaren geleden

In de architectenplannen van mijn bouwaanvraag werd een regenwaterput van 5.000L voorzien. Echter lees ik nu op verschillende plekken dat een put van 10.000L echt wel aangeraden is voor een standaard gezin. Zeker met de lange droogteperiodes in de zomers de laatste jaren. 

Mijn bouwaanvraag is goedgekeurd met volgende vermelding: "Bijzondere voorwaarden: ... << 

Nu was mijn vraag of het ook mogelijk/toegestaan is, om met de huidige goedkeuring, een grotere regenwaterput (10.000L) te zetten?

Weet iemand raad? Ik zou wel graag een grotere put zetten, maar om daarvoor nu een wijziging in de bouwaanvraag te maken, lijkt me ook een onnodige kost...

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/65595/knipsel-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4f06ba17d74e3abcf5dc0cd1085d4b1c

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

---

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Als je maar een dak hebt van 100m² , alle pak 150m² hoeveel water ga je dan kunnen opvangen ? 

En hoeveel water ga je daarvan regelmatig kunnen verversen ?

Je mag zoveel putten steken, maar je moet wel zien dat je ze 1) gevuld krijgt 2) regelmatig leeg krijgt voor een goede omzetting.

Je putinhoud wordt niet bepaald door willekeur en goeddunken maar door de berkening te maken van de horizontale geprojecteerde oppervlakte van alle daken ( huis, garage, berging, tuinhuis carport... ) en deze oppervlak te vermenigvuldigen met de factir 25 of 50 ( volgens decreet 2013 is het 25 liter, sommige gemeentes hanteren 50liter) 

Dus vertrekkend van 5000liter water /25 heb je een dak van 200m²

Een put van 10.000liter water /25 geeft een dakoppervlak van 400m²

Ook even rekening houden dat er langere droogteperiodes zijn , gevolgd door kortere hevigere regenperiodes. 

Een put waar 2 jaar later nog het water instaat van toen? denk niet dat je daarmee ga wassen.

Neem je dakopervlaktes en vermenigvuldig dit met 25 . Dit is de wettelijk bepaalde inhoud van je regenput. Je kunt voor de zkerheid en voor je gemoed dan hoger afronden naar de eerstvolgende beschikbare standartput.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag