Homewizard heeft een paar mooie spulletjes daarvoor, die via een app, real-time uitgelezen kunnen worden.
https://www.homewizard.nl/shop/energy
Voor de P1-meter is er ook een API, zodat de data ook beschikbaar is voor andere toepassingen, zoals domotica of op een PC, en voor de kWh meter zijn er ook plannen om de data ook via een API beschikbaar te maken, zodat je daar ook niet beperkt bent tot het uitlezen via een gsm app.
Ik heb zelf de P1 meter, om mijn digitale meter draadloos uit te lezen, en ik lees die uit met Home Assistant.
Afhankelijk van hoeveel stroom er in het net geïnjecteerd wordt, schakel ik mijn elektrische boiler voor sanitair warm water aan, en maak ik de keuze of ik ga verwarmen met de mazout CV ketel, of met de airco.
Zodra de kWh meter ook een API krijgt, ga ik mijn groenestroom teller vervangen door deze van Homewizard, zodat ik die gegevens ook in Home Assistant kan integreren, dat kan omdat de kWh meter mid gecertifiëerd is, en dus toegelaten is voor het bekomen van groenestroomcertificaten.
mid certificatie garandeert dat je meter nauwkeurig genoeg is voor officiële meterstanden door te geven aan Fluvius.