Asbest in vernieuwd dak of niet??

3

Asbest in vernieuwd dak of niet??

Ar1g3
Ar1g3
#Dak · 4 jaren geleden

Ik heb een huis op het oog waar ik niet zeker ben over het dak. Het wordt verkocht door de eigenaar zijn kinderen die weinig weten over data van uitgevoerde werken en de gebruikte materialen. 

Het is een huis uit de jaren 50, waar naar mijn vermoeden ergens in de jaren negentig verbouwingen aan zijn gedaan. Dit denk ik omwille van de witte pvc eamen met dubbelglas. Het dak is toen ook vernieuwd denk ik, er zit al een onderdak onder. Het onderdak is een folie, geen platen.

De leien op het dak zijn kunstleien volgens mij, ze hebben een bleekgrijze kleur. Nu weet ik dat er na '96 geen asbest in de leien zit maar daar ben ik weinig mee gezien ik de datum van de vernieuwing niet weet. Vanaf wanneer werden er folie onderdaken geplaatst? Geeft dit misschien een indicatie of er asbest in de leien zou zitten of niet? Kan de leien ook niet langs achter bekijken dus kan geen markeringen of jaartallen zien, door het onderdak.

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
4 jaren geleden

Volgens bepaalde bronnen werd er inderdaad tot eind de jaren '90 nog asbest-cementleien gefabriceerd. Nochtans waren al asbestvrije leien verkrijgnaar (bij Eternit de "NT" uitvoering) en hadden een beschermende harde laag. Deze beschermende laag zal na 20 jaar nog in vrij goede staat zijn. Asbest-cementleien zullen na 30 jaar al versleten zijn en komen er  na mosaangroei ook asbestvezels zichtbaar. Maar u kan altijd een stukje lei (2 x 2cm) opsturen naar een erkend asbestlabo (kostprijs +- 40€). 

0
Ar1g3
Ar1g3
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

Ik ben nog eens gaan kijken en heb op een overlap tussen twee stroken onderdakfolie de folie juist genoeg van mekaar kunnen optillen en heb een opschroft kunnen vinden. Natuurlijk moeilijk leesbaar door een spleet van 3cm maar ik denk dat er E KOB NT CLA 12.03..... staat. Op de plaats van de puntjes ging de markering nog verder maar kon het niet meer lezen.

Dat is dus die NT waar over gesproken wordt neemt ik aan? En dat zou dan betekenen dat het asbestvrij is?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een plat dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een plat dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een plat dak voor een strakke uitstraling? Ontdek de beste opbouw, isolatie en type dakafdichting en onze tips voor renovatie en extra daglicht.

Lees meer

Onderhoud plat dak: zo vermijd je deze veelvoorkomende problemen

Onderhoud plat dak: zo vermijd je deze veelvoorkomende problemen

Een plat dak heeft een regelmatig onderhoud nodig. Door je dak te inspecteren, merk je plas- of blaasvorming en lekken op tijd op. Hierop moet je letten.

Lees meer

Sandwichpanelen voor je dak: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen voor je dak: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen zijn een goede keuze als je snel een waterdicht en geïsoleerd dak wil. Ontdek meer over de voordelen, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag