Meetapparatuur verbruik bij zonnepanelen
Ik heb nog geen digitale meter. Ik wou weten of er meetapparatuur bestaat die ik kan plaatsen om mijn direct verbruik tov productie en mijn verbruik 's avonds (bij geen productie) te kennen.
Meetapparatuur verbruik bij zonnepanelen
Ik heb nog geen digitale meter. Ik wou weten of er meetapparatuur bestaat die ik kan plaatsen om mijn direct verbruik tov productie en mijn verbruik 's avonds (bij geen productie) te kennen.
Je kan digitale kWh tellers plaatsen, vlak na de meter van Fluvius (wel achter de verliesstroomschakelaar), en na je zonnepanelen omvormer.
deze bvb https://www.homewizard.nl/shop/energy
Momenteel kan je de meetresultaten enkel via hun app uitlezen, maar binnenkort voorzien ze ook een API, waarmee je de gegevens ook met andere systemen kan uitlezen.
Ik heb hun P1-meter, om mijn digitale meter draadloos uit te lezen.
De P1 meter heeft de API mogelijk al, en daardoor kan ik die uitlezen met mijn Home Assistant domotica systeem, en bvb de elektrische boiler automatisch aanzetten als er veel zonneproduktie is, of afhankelijk van hoeveel stroom ik injecteer in het net, automatisch de keuze maken om ofwel mijn mazout CV aan te schakelen, of om de airco te gebruiken om het huis te verwarmen.
S'morgens, zal dan meestal het huis eerst opgewarmd worden met de mazoutketel, zodra er genoeg zon is, gaat de mazoutketel uit, en schakelt de airco aan om te verwarmen, en als s'avonds de zon niet meer schijnt, gaat automatisch de airco uit, en de CV ketel aan.
Download onze gratis zonnepanelengids
Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.
Lees meerVerlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.
Lees meerHoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen