plaatsen van kookplaten en dampkappen

4

plaatsen van kookplaten en dampkappen

lvdberghe
lvdberghe
#Keuken · 4 jaren geleden

Wij gaan onze woning aanpassen naar een kangoeroewoning en gaan dus het een en ander bijbouwen/verbouwen.

Onze keuken heeft aan de rechterzijde (oostkant) een muur van 4 meter voor kasten - hoge en of lage. 

Midden een eiland van 4 meter en aan de linkerzijde   2 grote ramen van 2 meter.

Eerste vraag is of ik in het eiland van meer dan 4 meter zowel mijn afwasbak als mijn vuur zou plaatsen. Ik kook veel met olie en denk dat dit veel zal rondspatten. Dus veel poetswerk en ook op de vloer. Tevens zitten we dan met een dampkap die eigenlijk de plafond iets verstoord. Ik heb ondertussen al eventjes gekeken naar BORA kookplaten met ingebouwde afzuigsystemen. Heeft u daar al opmerkingen op gehoord? Is dit voor een veel koker ( dus veel dampen) wel een oplossing? Anderzijds als je de kookplaten langs de muur plaats verlies je een deel kasten.

Ik ben dus in twijfel. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt

Linda

Alle reacties

0
Roger Kumps
Roger Kumps
2 25 Andere particulier
4 jaren geleden

Ik ben zelf aan het rondkijken voor iets dergelijks.Heb zelf nog geen ervaring , maar heb gemerkt dat je heel wat plaats verliest , onderaan. D.w.z. geen kookpotten onder het vuur.Ik weet niet of de dampkap werkt met een nuitlaat naar buitenh of met een "actief-koolfilter" ??? Er is ergens een foto van zo'nn opstelling ,, maar  ik vind hem niet onmiddellijk terug.Zij hebben wel demonstraties , waar je kunt aan deelnemen(zie website) 

0
Con Gusto
Con Gusto
4 35 Andere professioneel
4 jaren geleden

Als keukenzaak plaats ik geregeld Bora kookplaten. Ik sta volledig achter dit systeem en vooral voor eilanden vind ik dit zeker een aanrader. Ik prefereer het in ieder geval boven een plafonddampkap. Meestal gebruik ik de recirculatie-systemen, zeker voor nieuwe woningen. Sommige modellen van Bora zijn mooi integreerbaar zonder buis naar beneden en daardoor verlies je heel opbergruimte in de lades eronder. Enkel doordat het toestel hoger is dan een normale kookplaat, verlies je wat hoogte in de bovenste lade. Ik kan u wel aanbevelen om ergens een demo te bekijken.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
4 jaren geleden

Ik heb in een appartement een AEG dampkap geplaatst die ongeveer 30 cm omhoogkomt als j m aanzet.  Aan de kant van de kookplaat verlies je geen plaats. De ruimte tussen 60 cm en 80 cm ben je kwijt.  Vierkante platte afvoerbuizen passen tussen de onderkant van de kasten en de vloer en de aansluiting op de afvoerbuis bovenaan zit tussen de twee gyprocplaten. Heel tevreden van.

In een ander net gebouwd huis komt er een recirculatieexemplaar in een verlaagd plafond want afzuigen mag niet voor je EPB pijl.

Op zoek naar een nieuwe keuken? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’

Op zoek naar een nieuwe keuken? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’

Ben je op zoek naar tips, tools en inspiratie om je keuken in te richten? Bestel dan snel ons gratis magazine ‘Mijn Keuken’. We helpen je graag op weg met ontwerpen, plannen en inrichten.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Van ontwerp tot onderhoud: zo werkt een elektrische kookplaat

Van ontwerp tot onderhoud: zo werkt een elektrische kookplaat

Ontdek hoe een elektrische kookplaat werkt, wat ze kost en waarop je zeker moet letten bij aankoop en installatie.

Lees meer

50x inspiratie voor je keuken: ontdek jouw keukenstijl

50x inspiratie voor je keuken: ontdek jouw keukenstijl

Droom je van een strakke zwarte of witte keuken? Of hou je van houten of kleuraccenten? Haal inspiratie uit deze vijftig keukens!

Lees meer

In de kijker: nieuwe keukenkasten van ijzersterk hout

In de kijker: nieuwe keukenkasten van ijzersterk hout

Een keukenkast die duurzaam is, vochtbestendig en tot 35 jaar meegaat? Dat is de nieuwe kastencollectie van Keukens de Abdij met multimassieve kern.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag