Steengruis in spouw
Hallo,
Enkele grote boorgaten ontsierden mijn gevel enorm. Daarom heb ik deze stenen vervangen door andere. Bij het weghakken zijn er wel redelijk wat steenbrokken tussen de gevelmuur en de isolatie in de spouw terecht gekomen. Nu zijn mijn vragen:
1) kan het kwaad dat er steenbrokken in de spouw zijn gevallen of gaat dit vochtproblemen of koudebruggen creëren? Of gaat de isolatie sneller beschimmelen of rotten op plaatsen waar het steengruis ligt in de muur?
2) Er was een groot gat dat dwars door de muur was geboord (circa een doorsnee van 22mm). Gat kan u zien in de isolatie op 1 van de foto's. Hier heb ik buiten enkel de doorboorde steen vervangen en binnen in verschillende lagen het gat een 8-tal centimeter dicht gepleisterd. Kan het kwaad dat ik het gat in de isolatie open heb gelaten of moest ik dit ook met iets gedicht hebben? Of is een gat van die grootte absoluut niet gevaarlijk voor vochtproblemen of koudebruggen te creëren?
3) ik zou aan mijn gevel enkele camera's willen hangen. Hiervoor moet ik voor elke camera een gat van 20 mm doorsnede boren zodat de kabel die aan het uiteinde een verdikking heeft binnen in huis raakt. Daar het smalle deel van de kabel enkel door de muur loopt is mijn vraag als volgt: moet ik binnen de speling tussen het gat en de kabel met iets afdichten of hoeft dit niet ivm vochtproblemen of koudebruggen? Buiten hangt uiteraard de camera voor het boorgat. Camera's moeten bij breuk of vervanging wel gemakkelijk kunnen verwijderd worden.
Zo dit waren m'n vragen. Alvast bedankt aan iedereen die me tips kan geven.
groeten,
H.C.