Een zandslijpsteen op een metalen as vastlijmen ??

5

Een zandslijpsteen op een metalen as vastlijmen ??

eric4
eric4
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Hoe kan ik een zandslijpsteen  vastlijmen aan een metalen as

De slijpsteen heeft een vierkant gat dat iets te groot is voor de vierkante  as Bij de oude slijpsteen was deze geborgt door houte spieen (uit de oude tijd ) Is er een chemische verbinding mogelijk door deze ruimte op te vullen /lijmen BV een chemisch anker Dat hard word (vroeger deden ze dat met vloeibaar lood vullen)   Maar er zijn nu toch wel andere technieken denk ik

e de waele

Alle reacties

0
Samsuffie
Samsuffie
2 14 Bouwer
4 jaren geleden

Beste Erik,

Ik vermoed dat deze steen slechts langzaam draait in een waterbad. Omdat de as horizontaal staat moet je hem toch eerst centreren op de as met bv kleine houten spieen om daarna eventueel de openingen aan de zijkant van de steen rond de as opening af te plakken met een tape en daar dan een 2 componenten lijm achterin te laten lopen. Eens uitgehard kunnen de spieen weg, opnieuw afplakken en verder opvullen met de 2 componenten lijm. Ofwel zet je de machine op zijn zijde (staat misschien op een tafel/statief) zodat de as verticaal staat en dan werkt het wel gemakkelijker om de gaten op te vullen. Eens gelijmd is de steen niet meer te demonteren of hij moet kapot.

Ik vraag me wel af waarom de houten spieen niet goed zijn, het toerental is sowieso zeer laag dus (goede) spieen zullen niet wegvliegen bij het draaien. Centreren gaat ook gemakkelijk met de spieen, er is een reden waarom men dit al op deze manier doet sinds de uitvinding van het wiel ;)

Groeten,Sam

0
eric4
eric4
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

Beste Sam

Allereerst bedankt voor uw reactie  op mijn vraag Ik zou voor lijmen gekozen hebben omdat dit het nauwkeuriger kan dan met de spieen  dat vergaat steeds  Je hebt gelijk dat je de steen dan niet meer kunt verwijderen  Maar als je deze moet verwijderen dan is het toch al te laat he . Dan is er iets goed stuk of de as gebroken ???  Ik ga nog even afwachten of er nog meer antwoorden komen Ik ga toch denk ik voor lijmen.Maar ik moet de goede lijm weten te vinden (epoxylijm 2componenten vloeibaar) en het mag zeker niet krimpen Dat word nog een uitdaging Ik heb nu de steen liggen en een losse  vierkante as . Ik ben van plan de as op te hangen en de steen daar onder horizontaal op een plaat te leggen En zo de as positioneren dat zou toch moeten lukken Ik laat de as zo vertikaal in de steen zakken 

e de waele

0
Samsuffie
Samsuffie
2 14 Bouwer
4 jaren geleden

Hallo Erik,

Met de steen plat liggend en de as verticaal erin laten zakken is natuurlijk een veel betere methode. Je kan misschien een stukje binnenband of EPDM met een gat zo groot als de kleinste maat van de as (platte vlakken) of zelfs iets kleiner aan de onderzijde van de schijf leggen en de as erdoor steken. Schijf ligt dan wel idealiter op een plaat met een gat zo groot als de grootste maat van uw as (overhoeks gemeten) en heb je door het gewicht van de schijf (eventueel verzwaren) al een afdichting aan de onderzijde. Bovenaan heb je nu vrije toegang tot het asgat en opvullen met de 2 componentenlijm. Schijf goed gecentreren en haaks op de as zetten, wordt anders een wiebelwaggelverhaal. 

2 componentenlijmen zijn in iedere DIY winkel(keten) te vinden in verschillende merken Pattex, Bison, ...

Sam 

0
eric4
eric4
0 2 Andere particulier
4 jaren geleden

Sam 

IK  ga het eens goed bekijken  Ik ga morgen de as  en  de steen ophalen en thuis eens goed bekijken hoe ik dat ga doen En iets maken waar ik dat mee ga doen Maar eerst iets maken voor te positoneren  ik ga de as ophangen zodat deze  zeker echt verticaal hangt    bedankt voor je reactie nog

e de waele

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag