Betonvloer op volle grond verankeren in muren of niet.
Hallo allemaal,
Ik ben volop bezig met het renoveren van een huis in 1932. Ik doe hier geen structurele werken, alleen maar energetische ingrepen (isoleren en dergelijke). De enige energetische ingreep die ook deels structureel is, is de vloer op volle grond/zavel uitbreken en dan isoleren met harde isolateiplaten, chape en vloerafwerking.
Het veiligste lijkt mij om hier een betonplaatje te voorzien onder de isolatie. Beton: C25/30, boven en onder net 8/8/150/150 en vermoedelijk 12 Ã 15 cm dik.
Onder deze beton zou ik een plastiek voorzien. Maar hoe zou ik het beste de verankering voorzien. (Ter info, de huidige vloer heeft geen dragende functie, de muren dragen af op een funderingsstrook, voor zover oude plannen correct zijn.)
- Optie 1: vloer met chemische ankers verbinden in de muur. Om zo eventuele verzakking onder het gewicht van de betonvloer tegen te gaan.
- Optie 2: vloer niet verankeren met chemische ankers en randisolatie voorzien zodat de betonvloer kan uitzetten. Met het risico op verzakking?
Alvast bedankt voor jullie feedback! :)
Ter info: het beste is uiteraard voor een ingenieur te raadplegen, maar ingenieurs kennende vragen ze misschien achter een grondonderzoek, wat volgens mij niet doenbaar is in een plek met beperkte ruimte.