Tijdelijke regel sloop- en heropbouw aan 6%: zelfde aannemer?
Aangaande de verlaging van het BTW tarief op sloop- en heropbouw naar 6% voor het volledige Belgische grondgebied zijn er in mijn ogen nog een aantal onduidelijkheden die ik nergens kant en klaar kan terugvinden.
"Het is in de regel (zie evenwel FAQ B.8.) noodzakelijk dat de sloop- en heropbouw worden uitgevoerd door dezelfde persoon. Dit betekent echter niet dat die persoon hiervoor geen beroep kan doen op verschillende onderaannemers die hem hiervoor uiteraard zullen factureren. Het tarief van 6% kan echter alleen worden toegepast in de relatie tussen die belastingplichtige-aannemer(s) en de eindklant (bouwheer-natuurlijke persoon/verkrijger).
In geval van onderaanneming is het tarief van 21% van toepassing tussen de aannemers (in principe verlegging van heffing, 21% btw en recht op aftrek), terwijl de uiteindelijke aannemer het volledige bedrag factureert met 6% (onder de door de regeling bedoelde voorwaarden).
In het geval van een levering kan het verlaagd btw-tarief enkel van toepassing zijn indien de leverancier de afbraak en heropbouwwerken zelf heeft gedaan of zelf heeft laten doen."
Zie: https://financien.belgium.be/sites/default/files/downloads/112-afbraak-heropbouw-faq.pdf.
> Wordt er hier met 'dezelfde persoon' de bouwheer bedoeld of bedoelt men hier 'aannemer'? Zie eerste zin. Mijn vermoeden is dat men hier de bouwheer bedoelt.
> Kan er beroep worden gedaan op verschillende aannemers/partijen voor de uitvoering (ruwbouw, aankoop materialen, sanitair, etc.) - rechtstreeks in relatie tot de bouwheer - en kunnen deze afzonderlijk verkregen/uitgevoerd worden aan 6%? Mijn vermoeden is van wel.
> Moeten de materialen aangekocht worden via de aannemer of kan dit ook via de particuliere weg aan 6% (indien de materialen gebruikt worden door de aannemer, dus niet 'doe het zelven', want in dat laatste geval is het sowieso 21%)? Dit is voor mij zeer onduidelijk.
> Kan dit laatste ook nog steeds als er een deel zelf - door de bouwheer - wordt uitgevoerd waarop dan 21% van toepassing is (bijvoorbeeld elektriciteit)? Mijn vermoeden is van wel.
> Wat wordt precies bedoeld met 'levering' (cfr. laatste zin in de tekst)? Heeft dit enkel met verkoop te maken? Mijn vermoeden is van wel.
Bij de 6% regel voor renovatie wordt namelijk volgende vermelding gemaakt op de website van de Vlaamse Overheid: "De levering en de plaatsing van de materialen moeten wel door dezelfde aannemer gebeuren." Ik vraag mij dus af of dit ook van toepassing is bij 6% in geval van sloop-en heropbouw. Ik vind bovenstaande tekst in de FAQ in dat opzicht redelijk dubbelzinnig.
Het zou fijn zijn, moest iemand hier meer duidelijkheid over kunnen bieden.
Alvast bedankt!