Exclusief gebruiksrecht voortuintjes "voor verkoop/verhuur" - toestaan?

5

Exclusief gebruiksrecht voortuintjes "voor verkoop/verhuur" - toestaan?

LightReflection
LightReflection
#Budget · 4 jaren geleden

Ik heb een appartement gekocht op de eerste verdiep in een blok van 6 appartementen. De hele blok is eigendom van één persoon (X). Elk appartement wordt nu appart te koop gesteld. Er is nu een koper (Y) voor de gelijkvloers onder mij die een optie heeft genomen waarbij een opschortende voorwaarde zat, namelijk het exclusief gebruiksrecht van de voortuintjes. De koper (Y) stelt dat hij er zelf niet meteen gaat wonen en de huidige huurders erin zal laten. Dit zijn al iets oudere mensen en hij wil dus graag het exclusief gebruiksrecht van de voortuin om in de toekomst makkelijker een huurder te kunnen vinden. De voortuintjes zijn ongeveer 14m² en vallen onder het gemeenschappelijke statuut.

Nu wordt de vraag gesteld of ik hiermee akkoord ga. Doordat we maar met 2 eigenaars zijn, is mijn stem doorslaggevend en allesbepalend. Ik heb echter geen idee of ik dit moet toestaan.

Natuurlijk probeert men nu wel druk te zetten op mij:

- Ik zou in de toekomst evt zonnewering willen plaatsen aan de voorkant, maar heb toestemming nodig van de AV.

- Ik zou in de toekomst evt een steunmuur willen afbreken, maar heb daar ook toestemming voor nodig van de AV.

- Verkoper stelt dat hij het verdiep onder mij zou verkopen aan de kandidaat kopers met 3, mogelijks luidruchtige kinderen.

- Ik had ook het voorstel om een fietsenstalling en gemeenschappelijk bankje te zetten in een ander deel van de gemeenschappelijke voortuin, om zo nog enigszins het gemeenschappelijk gedeelte deels te vrijwaren. De 14m² was al zonder deze delen. Dit is uiteraard wel in het voordeel van iedereen.

-> Dit zou de verkoper (X) natuurlijk allemaal kunnen proberen tegenhouden (wat hij ook effectief stelt).

Wat doe je hiermee? Het exclusief gebruiksrecht toestaan om problemen te vermijden? Of zeggen "neen bedankt" en de mogelijkse problemen erbij pakken.

Voor mij is het erg belangrijk om geen waardeverlies te induceren van mijn eigen appartement. Als ik dan een stuk gezamelijke grond enigszins uithanden gegeven heb, maak ik mij daar wat zorgen over. Verlies van stukje grond + mensen die onder u zitten in de tuin. Op dit moment zijn er eigenlijk geen onderhoudskosten aan, want er liggen enkel "houtschilfers", zelfs geen gras.

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Wat willen ze ermee doen ?

Verharden voor een extra parkeerplaats ? Zal niet toegestaan worden door de gemeente.

Zelfs de houtschilfers is al op het randje van toelating.

Kijk in de verkavelingsvergunning, daar zal wel instaan wat de bestemming is van die voortuinen. 

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
4 jaren geleden

Was er dan nog geen basisakte opgesteld nav de verkoop aan u door de vorige eigenaaf? (Zolang hij alle appartementen had was een basisakte niet nodig)

Als dit een appartementsblokje is met 1 appartement per verdieping zou je kunnen interpreteren dat alles behalve oprit ed weliswaar medeeigendom is doch exclusief gebruikt kan worden door t gelijkvloers.  Zij staan dan ook in voor t onderhoud.

Als een fietsenberging etc mogelijk is zonder hinder voor t gelijkvloers (hangt van footprint af) zou dit mi bespreekbaar moeten zijn (mits ok van stedebouw natuurlijk)

0
skidcbr900@hotmail.com
skidcbr900@hotmail.com
1 5 Andere particulier
4 jaren geleden

Geachte,

Eerst basisakte en huish reglement checken. (Buren lawaai hoort daar ook bij)

- u nooit onder druk laten zetten, maar wees diplomatisch.

- u wilt uiteraard de goede vrede bewaren, want u heeft ook dingen te verliezen.

- stel voor een jaarlijkse huursom voor het excl gebruik van de voortuin; dit komt wel ten goede van de algemeenheid; niet alleen voor u dus.

- en maak ook een voorbehoud of procedure waarbij het excl gebruiksrecht ten einde kan komen.

MVG

FHO

0
LightReflection
LightReflection
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Dank u voor de reactie.

Ik heb de basisakte en reglement van mede-eigendom volledig gelezen.

Ik contacteer morgen nog eens mijn notaris om na te vragen wat mogelijk is met betrekking tot het verhuren.

Ik vroeg me daaromtrent wel af of dit enige impact kan hebben op de "meeneembaarheid van regrechten"? Met dat je normaal gezien enkel één eigen woning mag hebben die je zelf bewoond, etc. Niet dat het hier om een tweede woning gaat die dan verhuurd wordt, maar enfin. Kwestie van zeker te zijn.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verhoog de waarde van je appartement met deze 3 essentiële tips

Verhoog de waarde van je appartement met deze 3 essentiële tips

Je kan de waarde van je appartement verhogen. Ontdek wat een impact heeft op de waarde en welke ingrepen je zelf kan doen.

Lees meer

Welke (ver)bouwpremies veranderen of verdwijnen in 2025? Een overzicht

Welke (ver)bouwpremies veranderen of verdwijnen in 2025? Een overzicht

Ga jij je woning renoveren of energiezuiniger maken? Ontdek welke (ver)bouwpremies in 2025 veranderen of verdwijnen.

Lees meer

Een huis kopen in het buitenland? Advocaat tipt: "Vermijd deze 5 blunders"

Een huis kopen in het buitenland? Advocaat tipt: "Vermijd deze 5 blunders"

Wil jij graag een huis kopen in het buitenland? Bereid je dan goed voor. Een advocaat somt de vijf meest gemaakte blunders op en geeft tips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag