LED profielen in gipsplaten plafond
Beste allemaal,
ik ben met de renovatie van mijn huis bezig en een klus daarbij is werken met gipsplaten. Iets dat ik graag had geleerd in een van de dhz cursussen, maar dankzij Corona liggen die allemaal plat en moet ik het zelf oplossen. Dus even vanaf het begin mijn gedachtengang uitleggen om bij de vraag te komen.
Het gaat over een schuin plafond op meerdere plekken in huis. Die willen we dicht maken met gipsplaten. De procedure in mijn hoofd was dan ruwweg: gipsplaten, voegen afwerken, primer erop en schilderen.
Echter, op de verdieping eindigt die schuine muur tegen de kant van de dakkapel. Daar heb ik dus een buitenhoek tussen twee platen. De bouwhandel raad dan aan om een corner bead profiel tegebruiken (Wilmar Corner Bead Hoekprofiel aluzinc 2,75m (andrecelis.be)) Dus, een eerste vraag hierbij: als ik het goed begrijp gaat dit profieltje een beetje uitsteken. Ik moet dan, net zoals bij voeg, opvullen in de twee richting om het hoogte profiel weg te werken. Doe je dat over 15 cm? Of doe je dat ruimer? Ik veronderstel dat hoe ruimer je uitsmeert, hoe minder opvalt dat je muur niet meer vlak is, toch?
Tweede vraag: in het salon willen we LED strips in het plafond verwerken. Daarvoor bestaan profielen. Ik heb echter 2 opties en ik kan moeilijk kiezen.
De mooiste oplossing in mijn ogen is dit profiel: Led stucprofiel smal voor 2 meter ledstrip - Met frosted afdekkap (ledprofielkoning.be) Maar als ik het goed begrijp, gaat dit profiel een dikke 3 mm uit steken tenopzichte van mijn gispplaten. De vraag is dan, gaat het mooi zijn om dit hetzelfde te verwerken zoals die buitenhoek? Gewoon opvullen en vlak strijken op bvb 40 of zelfs 60 cm. Dan krijg ik een 3mm uitstulping overheen een afstand van een meter of zo. ik heb geen flauw idee of dit een correcte/goede/mooie methode is. Om als beginner het hele plafond 3mm uit te stuken, daar heb ik een beetje schrik van.
Het alternatief hier is de normale inbouwprofielen: Ledprofiel inbouw 2 meter lengte 15 mm hoog inclusief accessoires (ledprofielkoning.be) Hier steekt dan het hele profiel uit boven het plafond vlak. Dit is zeker de makkelijkeste methode, maar ik denk altijd: het uitzicht ga ik nog 10 jaar op kijken, dus een paar dagen extra werk nu is een mooier resultaat waar.
Heeft iemand ervaring met deze situaties, of tips? De handleidingen van zowel Gyproc als Knauf schenken niet super veel aandacht aan dit allemaal.
Alvast bedankt
Nick