11

LED profielen in gipsplaten plafond

NickVandenBroeck
NickVandenBroeck
#Wanden en plafond · 4 jaren geleden

Beste allemaal,

ik ben met de renovatie van mijn huis bezig en een klus daarbij is werken met gipsplaten. Iets dat ik graag had geleerd in een van de dhz cursussen, maar dankzij Corona liggen die allemaal plat en moet ik het zelf oplossen. Dus even vanaf het begin mijn gedachtengang uitleggen om bij de vraag te komen.

Het gaat over een schuin plafond op meerdere plekken in huis. Die willen we dicht maken met gipsplaten. De procedure in mijn hoofd was dan ruwweg: gipsplaten, voegen afwerken, primer erop en schilderen.

Echter, op de verdieping eindigt die schuine muur tegen de kant van de dakkapel. Daar heb ik dus een buitenhoek tussen twee platen. De bouwhandel raad dan aan om een corner bead profiel tegebruiken (Wilmar Corner Bead Hoekprofiel aluzinc 2,75m (andrecelis.be)) Dus, een eerste vraag hierbij: als ik het goed begrijp gaat dit profieltje een beetje uitsteken. Ik moet dan, net zoals bij voeg, opvullen in de twee richting om het hoogte profiel weg te werken. Doe je dat over 15 cm? Of doe je dat ruimer? Ik veronderstel dat hoe ruimer je uitsmeert, hoe minder opvalt dat je muur niet meer vlak is, toch?

Tweede vraag: in het salon willen we LED strips in het plafond verwerken. Daarvoor bestaan profielen. Ik heb echter 2 opties en ik kan moeilijk kiezen. 
De mooiste oplossing in mijn ogen is dit profiel: Led stucprofiel smal voor 2 meter ledstrip - Met frosted afdekkap (ledprofielkoning.be) Maar als ik het goed begrijp, gaat dit profiel een dikke 3 mm uit steken tenopzichte van mijn gispplaten. De vraag is dan, gaat het mooi zijn om dit hetzelfde te verwerken zoals die buitenhoek? Gewoon opvullen en vlak strijken op bvb 40 of zelfs 60 cm. Dan krijg ik een 3mm uitstulping overheen een afstand van een meter of zo. ik heb geen flauw idee of dit een correcte/goede/mooie methode is. Om als beginner het hele plafond 3mm uit te stuken, daar heb ik een beetje schrik van.

Het alternatief hier is de normale inbouwprofielen: Ledprofiel inbouw 2 meter lengte 15 mm hoog inclusief accessoires (ledprofielkoning.be) Hier steekt dan het hele profiel uit boven het plafond vlak. Dit is zeker de makkelijkeste methode, maar ik denk altijd: het uitzicht ga ik nog 10 jaar op kijken, dus een paar dagen extra werk nu is een mooier resultaat waar.

Heeft iemand ervaring met deze situaties, of tips? De handleidingen van zowel Gyproc als Knauf schenken niet super veel aandacht aan dit allemaal.

Alvast bedankt
Nick

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
4 jaren geleden

Zelf gebruik in de gyprocmethode niet voor buitenhoeken doch ik stukadoor gegalvaniseerde hoekprofielen in die plakkers gebruiken.  Gyproc stoppen op 3 cm van de hoek,  kant wat afschuinen met scherp steekmes, dotten plaaster (bv goldband) aanbrengen, profiel in de dotten duwen en mooi oplijnen met de beide kanten.  Laten drogen en dan afstukaderen met het hoekprofiel als perfecte geleider.  Na 3 4 uur plaaster terug nat maken met een spons en afpolieren : dit is gewoon met je (breed) plamuurmes nog eens gladstrijken.  

Ledstrip: verdiep je roostering wat waar de strip komt.  Ofwel manueel door sleufje te zagen en t hout met de beitel te verwijderen of met een kopse freesmachine.  Als je studs gebruikt wordt het slijpen.

0
NickVandenBroeck
NickVandenBroeck
0 2 Verbouwer
4 jaren geleden

Beste @Kris M,

bedankt voor het antwoord. Die eerste methode ga ik eens rusting bekijken, maar ik ben nog niet helemaal mee met je antwoord omtrent de led strip profielen. Het stuc profiel heeft aan de zijkant flapjes met gaatjes (bij gebrek aan een betere benaming). Ik had de illusie dat deze bovenop mijn gipsplaten terecht komen. Ik heb gipsplaten van 12.5mm, dus dan steken die profielen vanonder niet uit. Dan moet ik dus geen uitsparingen in mijn draagstructuur maken. Maar dan steekt mijn profiel wel boven de gipsplaat uit. Dus hoe werk ik dat mooi af?

OF, moet ik uit je antwoord begrijpen dat die zijflapjes tussen de gipsplaten terecht komen en dat je dan verder opvult? Dan moet je inderdaad uitsparingen in de draagstructuur maken om de juiste diepte te bekomen. Dan ben ik nog niet helemaal mee wat juist het nut van die zijflappen juist zijn, maar dan ga ik inderdaad geen oppervlakte verschil langs boven moeten wegwerken.

0
albarius
albarius
24 99 Andere professioneel
4 jaren geleden

Als je vind dat die corner bead profielen te dik zijn (wat ik ook vind), dan kan je flexcorner gebruiken. Is amper een kleine mm dik. Wel zorgvuldig plaatsen. Die corner bead plaats ik enkel op plaatsen waar veel mensen voorbij komen en/of het echt stevig moet zijn. bvb in een winkel of de speelhoek van de kinderen. En dan wordt dat 30 à 50 cm breed uitgesmeerd. Een ander alternatief voor corner bead is aquabead, dat is ook dunner, maar iets dikker dan flexcorner. Aquabead komt met een vooraf aangebrachte lijmstof die je moet bevochtigen en dan kan je het op de hoek kleven. Werkt heel snel en proper. Kijk even in de Gyproc catalogus voor meer info.

Voor het afwerken van een dakkapel met gyproc: zie dat de ondergrond zeker goed stabiel is, want dat zijn fragiele plaatsen. Scheurvorming in gyproc wordt bijna altijd veroorzaakt door een niet voldoende stevige ondergrond.

Pleisterprofielen en nat pleisterwerk in combinatie met droogbouw is niet de goede correct oplossing. Dit wordt niet voorgeschreven door de firma Gyproc en geen enkele professioneel voert het zo uit. Dit geeft een grote kans op scheuren en afbarsten. Dit is trouwens de eerste keer dat ik dat lees dat iemand dat zo oplost.

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
4 jaren geleden

De ledpprofielen die jii op het oog hebt voor inwerking in het plafond zijn bedoelt voor stukwerk(bezetting) en niet voor afwerking met gyprocplaten.

0
0
Kris M
Kris M
4 jaren geleden

@ albarius.be:  "niemand" doet dit omdat dit arbeidsintensiever is (en dus duurder als een vakman moet betaald worden). Heb het de eerste keer zo gedaan zo n 25 jaar geleden en het eerste barstje in de vele buitenhoeken moet nog altijd komen.  Ook zijn alle aanzetten 100% vlak zonder uitsteeksels.  Enkele maanden geleden nog de dagkanten van ramen zo uitgekit.  Perfect glad en beter dan wat menig stukadoor ervan plakt.  

Ben akkoord dat Gyproc dit niet aanbeveelt want zij verkopen (terecht) liever hun materiaal.  Werkt ook sneller maar naar mijn goesting te fragiel.

0
albarius
albarius
4 jaren geleden

@Kris, op welke ondergrond zet je die profielen met gips? Steen, hout, galva profielen,.. ?

Een aquebead kleven arbeidsintensiever dan platen lossnijden, hoek zetten, afpleisteren,... ik weet het ni hé. Voor een dagkant van een raam is dat meer dat stevig genoeg. Normaal loop je daar niet tegen.

0
NickVandenBroeck
NickVandenBroeck
0 2 Verbouwer
4 jaren geleden

Beste allemaal, alvast bedankt voor alle reacties, ik vat het even samen voor mijn eigen begrip:

Kris -> stukadoor gegalvaniseerde hoekprofielen. Ik begrijp dat dit ongeveer is zoals de corner bead oplossing, maar dan met andere profielen?

Albarius -> De cornerbeads voor drukke hoeken en 30 à 50 cm uitsmeren. alternatief is de aquabead, die zijn smaller, van plastiek, maar ook bijna dubbel zo duur. Voor hoeken waar niemand tegen kan botsen kan je ook flexcorner gebruiken. Dan bedoel je zoiets: Gyproc Voegband voor buitenhoeken 50mm - 2,6m (andrecelis.be)

Kwestie van nat en droge afwerking: ik moet zeggen dat heel mijn huis zo gedaan is (niet door mij). Alle niet steense muren en plafonds bestaan uit gipsplaten met daarop een laag gips. Soms wel 3 cm dik of meer. Vind ik zelf ook een beetje overdreven. Maar ik kan alvast zeggen dat daar weinig tot geen barsten in zaten (na 25 jaar). De hoeken waren wel gestuct met metalen profielen. (voor de volledigheid, de afwerking is eraf gemoeten omdat ik achterliggend het dak moest isoleren, de nieuwe afwerking komt op dezelfde onderstructuur als de oude afwerking). De ondergrond is momenteel een houten structuur.

Kris -> jouw uitleg heb ik nog niet helemaal door. ik begrijp dat als de profielen teveel uitsteken, dat ik dan zou moeten infrezen in de draagstructuur

Idur -> Jouw uitleg is kort en duidelijk: de stuc profielen zijn niet correct voor mijn droge afwerkingsmethode en ik ga beter voor de inbouw profielen.

Heb ik het zo ongeveer door?

0
albarius
albarius
4 jaren geleden

3 mm of meer uitsmeren op gyproc is een techniek die soms toegast wordt ja. Met Fix&Finish. Vooral door mensen die te weinig affiniteit hebben met het afwerken van gyproc. Dit is niet de bedoeling om het zo af te werken, dan ben je aan het freewheelen door 2 systemen door elkaar te gebruiken: natte en droge afbouw. Techniek wordt vooral toegepast door plakkers die normaal geen gyproc doen en door Oosteuopese bouwvakkers. Echte gyprocmannen doen dat nooit zo

Ik zeg niet dat het niet kan met die Fix&Finish, maar dat is zoals osb onder gyproc zetten. Dat hoort ook niet. Mensen vinden vanalles uit waardoor ze denken het systeem te kunnen verbeteren. Altijd maar proberen om opnieuw het warm water uit te vinden. Die droogbouwsystemen zijn volledig berekend en alle elementen zijn op elkaar afgestemd. Bij goede plaatsing is dat meer dan voldoende voor jarenlang zorgeloos gebruik.

Het is inderdaad die flexcorner die ik bedoel. Hoekprofielen met gips zetten op hout is niet mogelijk, veel te weinig aanhechting.

0
Kris M
Kris M
4 jaren geleden

Inderdaad niet op hout gipsen.  Ik plaats een houten lat ong 1 cm dieper dan de gipsplaat (of prop er wat rotswol in) zodat de plaaster op de achterkant van de plaat ingrijpt.  Als je niet zeker bent van je stukadoorskwaliteiten dan "beter" de gyprocmethode gebruiken.

Vraag gratis offertes aan voor het plaatsen van gipsplaten

Vraag gratis offertes aan voor het plaatsen van gipsplaten

Ontvang gratis en zonder verplichtingen offertes van experts voor jouw gipsplatenproject.

Offertes aanvragen
Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Laat jouw pleisterwerk uitvoeren door experts. Vraag vandaag nog gratis offertes aan, geheel vrijblijvend.

Offertes aanvragen
Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat een spanplafond installeren door ervaren professionals. Vergelijk gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gebruik gipskarton bij een renovatie. Dit materiaal biedt je een waaier aan mogelijkheden, van je living tot en met het kleinste kamertje.

Lees meer

Deze 5 klussen zijn ideaal voor de kerstvakantie

Deze 5 klussen zijn ideaal voor de kerstvakantie

De kerstvakantie is het ideale moment om eindelijk die klussen aan te pakken die je al het hele jaar hebt laten liggen. Ontdek 5 haalbare klussen!

Lees meer

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

De kleur geel verovert in 2025 onze interieurs. Door de kleur juist te combineren tover je je woonkamer om tot een warme cocon.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag