Hoe moet een dakrand aan de gevel worden bevestigd

4

Hoe moet een dakrand aan de gevel worden bevestigd

Francois Bruart
Francois Bruart
#Dak · 4 jaren geleden

Hoe moet de spouwafdekking van een plat dak aan de gevel bevestigd worden?

Het WTCB zegt dit: "
We willen erop wijzen dat het ten stelligste afgeraden is om de spouwafdekking in het gevelmetselwerk te bevestigen. De bevestiging zou enkel in het binnenspouwblad mogen gebeuren."  https://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?cat=publications&sub=tv-nit&pag=244&art=6&niv01=6_2

Betekent dit dat tussen de gevel en de OSB plaat van de spouwafdekking ook geen PU montageschuim mag gespoten worden? Als die open blijft, kan de wind daar dan niet onder en de hele boel losrukken?

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

PU montageschuim is geen flexibel product voor de dichting tussen gevelmetselwerk en OSB. ik dacht dat daarvoor rubber zwelband gebruikt wordt. en de buitenkant van de voeg tussen die 2 dan met silicone dichtgestreken.
ik weet niet meer waar ik het schema met die aanbeveling zag, maar zeker uit een even betrouwbare bron als WTCB

0
Francois Bruart
Francois Bruart
0 1 Bouwer
4 jaren geleden

Super! Zou je die bron nog kunnen terugvinden? Dat zou me zeer hard helpen! 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

vergelijk andere WTCB-doorsnedes voor (hout)raamafdichting tegen gevel.
Bekijk handleiding van diverse fabrikanten van PUR montageschuim: dit dient voor hechting en NOOIT voor flexibele/elastische voeg of dilatievoeg.
Het hoort bij principes van goed vakmanschap dat men weet welk product je kiest voor welke eigenschappen.

ik heb voor ontwerpen van mjn verbouwing tietallen schema's doorsnedes teksten bestudeerd. dat is een werk van jaren. k ga dit niet voor wat gehakkefiet opnieuw gaan opsporen, daar zou ik allicht een hele dag over doen. en trouwens voor wie heb je het nodig??? om een uitvoerder te overtuigen? als ie dit niet weet, dank hem op voorhand af en ga geen contract aan. huur alleen firma's / vakmensen in met kennis van zaken. Als het voor uzelf is, dan moet je een cursus materialenkennis gaan volgen ofwel alle technische fiches van producten bij de fabrikanten opzoeken en gaan downloaden en nalezen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Offertes voor dakwerken: zo vergelijk je slim en kies je de juiste vakman!

Offertes voor dakwerken: zo vergelijk je slim en kies je de juiste vakman!

Offertes voor dakwerken bij vakmannen in je buurt? Vraag hier gratis offertes op maat aan bij betrouwbare dakwerkers en ontdek waarop je moet letten.

Lees meer

Prijs dak ontmossen: wat bepaalt de kosten en hoe bespaar je?

Prijs dak ontmossen: wat bepaalt de kosten en hoe bespaar je?

Mos op je dak ziet er onverzorgd uit en kan leiden tot beschadigingen. Ontdek de prijs om je dak te laten ontmossen en hoe je kan besparen.

Lees meer

Controle en onderhoud van je dak: stappenplan

Controle en onderhoud van je dak: stappenplan

Je dak krijgt heel wat te verduren. Daarom is een periodiek onderhoud belangrijk. Met dit stappenplan controleer en onderhoud je je dak in vier stappen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag