4

Aftakdozen verborgen

Roma123
Roma123
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Hallo,

We hebben een huis gekocht van in de jaren '60, nu is er een stroomlek op een van de kringen, dus zouden we de bekabeling moeten vervangen.

maar het probleem is dat de aftakdozen verborgen zitten in het stukwerk of het plafond (misschien zelfs in de vloer van de bovenverdieping).

nu is mijn vraag : hoe kan ik zonder te veel moeten breken of kappen die aftakdozen vinden ?

mvg, Roma123

Alle reacties

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 264 Andere professioneel
4 jaren geleden

Vroeger durfde men al eens potjes in de muur te plaatsen met een plaatje op. Maar dan moet je ze eerst weten zitten anders word het zoeken en zul je veel moeten kappen en breken. Je kunt mss eens zoeken naar een toongenerator en zo u kabels proberen te volgen in de muren. 

https://www.bol.com/nl/p/velleman-vttest11-netwerkkabeltester-wit/9200000058547514/

0
Roma123
Roma123
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

hmm, nog niet aan gedacht, dat is inderdaad een "oplossing" om de kabels te volgen.
maar als ik denk dat als het beneden gemaakt is zoals de bovenverdieping, dan staan de potjes in de vloer van de bovenverdieping.

dan moet de vloer opgebroken worden.

nu waren we al aan het denken om een kabelgoot tegen de muur te plaatsen en dan af te takken naar de schakelaars/stopcontacten/lampen.
dan kan je het maken zoals het hoort en scheelt er iets, kabelgoot open en kabel er in/er uit/repareren, dat zou het simpelste zijn, mijn gedacht.

toch alvast bedankt voor de tip.

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
4 jaren geleden

Beste,

Er zijn de zgn. "leidingzoekers" die gewoon de elektrische leidingen (onder spanning) vinden; Vermits een elektrische draad een magneetveld opwekt zijn die effectief. Er bestaan zelf toestellen die ook tevens holle ruimtes of metalen ( stalen elektrische buizen) vinden; Je kan die huren bij Boels bvb.
https://www.boels.be/nl/huren/geotechniek-veiligheid/detectie/multidetector-professional-wand

Ik gebruik hiervoor ook een EMF tester, om bvb. veldtserkte van apparatuur en toestellen te meten. (Liumy LM 7001)

T.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag