3

Probleem met rioolbuizen onder bouwgrond

Davy_11
Davy_11
#Voorbereidende werken · 4 jaren geleden

Hallo, 

Wij gaan binnenkort beginnen met de funderingen van onze nieuwbouw. Echter is er een probleem aan het licht gekomen: er is een riool die door ons terrein gaat en deze rioolbuis ligt net onder een hoek van de achterkant van ons toekomstig huis. Deze buizen waren volgens de plannen van de SPGE (wij bouwen in Wallonië) 3 meter verder. Mijn vraag is dus: waar liggen onze rechten? Kunnen wij aan de gemeente eisen dat ze de rioolbuizen moeten omleiden zodat onze bouw kan aanvangen? 

Alvast bedankt! 

Davy 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/67040/img3701.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8b8c204aa23578f1d10b9d28724bec25

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Eisen kan je zoveel je kan en wil met alle middelen.

Of je van een gemeente voldoening gaat krijgen en hoelang en welke procedure je daarbij moet volgen vraag je best aan je archtekt..

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Steekt er uwe tijd niet in om deze riolering te laten verleggen op kosten van de gemeente .

Als dit een openbare riolering is dan gaat het algemeen belang hier voorrang hebben ten opzichte van het individuele  belang. 

Bijkomend : je mag NOOIT ervan uitgaan dat de plannen van nutsleidingen correct zijn . Afwijkingen zijn steeds opgenomen . Je zal zelfs zien dat er in de voorwaarden staat dat er steeds VOORAF een peiling moet gebeuren voor de juiste ligging. Ik zie dat je dit gedaan hebt maar wel te laat. De bouwplannen en de start van de bouw is komende. 

Deze peiling had moeten gebeuren door de architect voor hij begon aan de plannen.

Denk dat je zelf en je architect serieus in de fout zijn gegaan. 

Hopelijk mag je je bouwwerken door deze omstandigheden op een snelle manier verplaatsen zonder heel de vergunning terug te moeten doorlopen maar ik vrees ervoor.

Je kan natuurlijk op eigen kosten en in overleg met het bestuur deze buizen verleggen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag