Als ik zou moeten kiezen dan is dit de volgorde: 1) PEhd - 2) PP - 3) PVC.
PVC is breekbaar en kan niet tegen alle vloeistoffen (aceton en andere weekmakers). Maximum watertemperatuur beperkt tot 80 °C.
PEhd is niet breekbaar (je kan er gerust met een hamer op kloppen) en weerstaat temperaturen van -40 tot +100°C. Weerstaat ook aan vele chemische producten (geen chloor, daarom wordt er in zwembaden nog altijd PVC gebruikt). Ander nadeel is de uitzetting die best groot is (0,2mm/m/°C - of 1 cm per meter voor een temperatuur verschil van 50°C). Daarvoor zijn er uitzettingsmoffen voorzien maar die moeten niet geplaatst worden in de grond of in een chape. Door de lineaire moleculaire ketting van PEhd kan die meer geluid maken bij waterafvoer in een standleiding (valleiding), maar hiervoor bestaan er ook middelen om dat geluid sterk te verminderen. Buizen, bochten, T-stukken, moffen en andere hulptsukken moeten (warm) gelast worden. Wordt ook wel spiegellas genoemd. Er bestaan ook elektrische moffen. Je moet natuurlijk de nodige apparatuur hebben om met dit materiaal te werken.
PP is wel iets breekbaarder dan PEhd. Weerstaat aan temperaturen van -20°C tot +120°C. Daarom wordt er veel PP gebruikt voor de sifons onder een spoelbak in de keuken. De dichtingen van PP stukken zijn zoals geschreven neopreen lippendichtingen (in het algemeen 3 lippen). Dit is ook makkelijk te plaatsen door een DIY maar er moet ook rekening gehouden worden met uizettingen (dit trouwens voor ALLE materialen). Ik heb altijd geleerd dat er geen dichtingen mochten geplaatst worden in tegenovergestelde richting van het water en dat is dus wat ze doen met PP! Verbinding van alle hulpstukken (bochten enz...) hebben ALTIJD een dichting die in de verkeerde richting staat. Maar voor privé gebruik in een woning zie ik geen enkel nadeel om PP te gebruiken.
Maar nogmaals, tussen PVC en PP kies dan zeker voor PP. Wil je het nog beter hebben ga dan voor PEhd.