4

Verhuren met zonnepanelen

Kara
Kara
#Regelgeving · 4 jaren geleden

Ik start met het bouwen van twee appartementen en ben dus verplicht om zonnepanelen te leggen.

De appartementen zullen nadien verhuurd worden.  De investering is voor de verhuurder en de besparing voor de huurder.

De huurder moet aansluiten bij een energieleverancier en recupereert voor teruggave.

Op welke manier kan de verhuurder een voordeel bekomen?  Wat kan er in het contract gezet worden?

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Door een hogere huurprijs te vragen uiteraard.

Je zal de kost van die investering moeten recupereren via de huurprijs, ofwel in de huurprijs zelf of als deel van de maandelijkse lasten. Er is echter geen garantie dat je die kost binnen de afschrijftermijn kunt recupereren, er is immers geen een op een relatie tussen de kwaliteit van een pand en de huurprijs. Locatie heeft een veel grotere invloed op de huurprijs dan kwaliteit van het pand en voor een verhuurder telt immers rendement en niet absolute huurprijs. 

Als die installatie bv 6000€ aan inversteringskosten heeft gevraagd en je wil die afschrijven over 10 jaar dan zal je 6000/(10 x12) = 50€ extra aan huur moeten  moeten vragen. Je verhoogt dus de huur met 50€. Of de huurprijs dan nog competetitief is, is een ander verhaal, voor 50€ heb je immers ook al wat energie. 

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
4 jaren geleden

Ho ho: dank zij die zonnepanelen komt je EPC ws onder de drempelwaarde uit om 5 jaar geen onroerende voorheffing (of minder) te moeten betalen.  Mogelijks recupereer je hierdoor al je "investering"

Voorts heeft uw huurder niets te maken met uw investeringskost doch enkel met zijn besparing op z n electriciteitsrekening. ... Terugtellende teller:  Als je 5MWh per jaar produceert en daarvan 1 MWh direct verbruikt is dit voor de huurder een besparing van ruwweg 4000*0,05 + 1000*0,25 oftewel 450€ per jaar voor de huurder.  Dit proberen verrekenen via een hogere huur is t proberen waard. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Het fundamentele probleem is dat verhuren en eigen bewoning twee totaal verschillende dingen zijn. Als jij een ouder appartement koopt voor bv 160.000€ en in die regio kan verhuren voor 600€ dan levert je dit een bruto rendement op van 4,5%. Een nieuwbouwappartement van 230.000€ moet je dan al kunnen verhuren aan 862€ om hetzelfde rendement te halen. Dat is zeker niet evident omdat een huurder precies zijn oog laat vallen op dat appartement vanwege die lagere energierekening en niet om de verhuurder zijn investering terug te betalen.

Dit is alleen 'oplosbaar' als de overheid verplichtingen oplegt, huurprijs stijgt dan globaal. Ook dat heeft zo zijn beperkingen, bij vele huurders zit er echt geen rek op het betalen van een hogere huur. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Goedkoper verbouwen: rentevoet Mijn VerbouwLening daalt eindelijk weer

Goedkoper verbouwen: rentevoet Mijn VerbouwLening daalt eindelijk weer

De rente op Mijn VerbouwLening daalt fors. Minister Depraetere is blij: “Renoveren is weer wat betaalbaarder.”

Lees meer

Minister Jambon voorziet een tussenoplossing voor btw op sloop en heropbouw

Minister Jambon voorziet een tussenoplossing voor btw op sloop en heropbouw

Minister Jambon voorziet een oplossing voor btw op sloop en heropbouw. Geen tijdelijke btw-verhoging, maar een administratieve tolerantie van 6%.

Lees meer

Hoe herken je asbest in huis? En hoe verwijder je het? "Van 1 asbestvezel in je longen kan je al ziek worden"

Hoe herken je asbest in huis? En hoe verwijder je het? "Van 1 asbestvezel in je longen kan je al ziek worden"

Dateert jouw woning van voor 2001? Dan is de kans groot dat er asbest in zit. Maar hoe weet je dat zeker? En mag je het verwijderen? OVAM weet raad.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag