4

Eigen waterwinning

Diguana
Diguana
#Sanitair · 4 jaren geleden

Wij hebben een boerderij gekocht waar we niet de juist informatie verkregen hadden van de vorige eigenaar. Vorige eigenaar vertelde ons een capaciteit van 35.000L regenwater te hebben maar blijkt deze maar 12.000L te zijn.

Nu bon, September 2019 heb ik een drinkwaterleiding aangevraagd, vorige week belde de Watergroep dat ze geen uitbreiding voor mij particulier kunnen doen en dat ik maar opzoek moet gaan naar een andere oplossing. (na 2 jaar inderdaad)

Heb wel bijgebouwen waar ik een regenput zou kunnen op aansluiten, maar de boerderij dateert nog uit de tijd van eternit en heel wat most op ook. 

Een grondwaterput hebben we ook op een meter of 8 diep, analyse laten doen. Maar daar zitten we met een groot percentage ijzer in het water. 

Zijn er nog andere oplossingen die ik over het hoofd zie? Ik moet alle oplossingen overwegen ook inverband qua budget..

- Nieuw dak leggen, nieuwe dakgoten en regenput
- Investeren in een waterzuivering voor de ijzer er uit te halen
- Nieuwe put laten boren met meer diepte?

Ik hoor graag jullie mening..

Alle reacties

0
K16
K16
51 313 Andere professioneel
4 jaren geleden

Hebt u daar dan geen behoefte aan drinkwater?

Zoja lijkt mij put laten boren met vergunning op grotere diepte de enige oplossing.

0
erik52janssens
erik52janssens
2 83 Andere particulier
4 jaren geleden

al je dakgoten laten leiden naar een put met overloop naar een resere put en dan ergens naar een beek de overloop ,, regenwater kun je niet genoeg opslaan , altijd te kort ,, eventueel je wc en je wasmachine op aan sluiten voor  het water want je doet wel wat weg elke keer als je naar een wc gaat  zeker 6 en 3 liter water telt dat maar eens uit op 1 jaar .

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden· Bedankje ontvangen

U kunt altijd putten bijsteken en deze via hevel met elkaar verbinden.

De uitbreiding van het leidingnet wordt NIET gedragen door de watergroep MAAR u kan deze wel zelf bekostigen of grotendeels uitvoeren . Bv graafwerken en installeren van de juiste buizen.  Vraag prijs .

Om te weten of eternit als dakbedekking gevaar zkan geven voor consumptie van water moet je toch best eerst een zelfanalyse doen. Kunnen de platen asbest bevatten? zijn er stukken en beschadigingen te vinden waardoor bepaalde stoffen kunnen verspreid worden? En zo ja , heb je een analyse laten uitvoeren?

Mos op een dak is een indicatie voor gezonde leefomstandigheden. Ik zou me meer zorgen maken over het regenwater moest dit mos afsterven.

Sowieso zou ik op de regenputten een voorfilter al toepassen beginnent met de dakgoten en dan een bladfilter. Na de pomp zou ik opteren voor zeker een groffe filter ( buitenkraan en wc) een fijnfilter voor  douche, afwas- en wasmachine ) een osmosefilter voor consumptiegebruik.

Grondwaterputten mogen maar -- een 500m³ op jaarbasis  of 1369 liter per dag trekken. Bij grotere afname moet dit gemeld worden aan de diensten. 

Ijzer uit een grondwaterput halen is een omslachtig en zeer duur proces , voor particulieren nagenoeg onmogelijk. Je moet ook bezinkgrachten en beluchtingsgrachten kunnen plaatsen en dit vraagt heel wat oppervlakte om dit te kunnen bewerkstellen. De vraag is dan ook of dit rendabel is, nee dus, en of je een bouwvergunning hiervoor gaat krijgen.

Persoonlijk kun je dan best een diepere put laten boren en houdt er rekening mee dat je cc 60-120 meter diep moet gaan om zuiver, drinkbaar water te hebben. 

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Droge periode ideaal om je regenwaterput te reinigen: tips voor het onderhoud

Droge periode ideaal om je regenwaterput te reinigen: tips voor het onderhoud

Hoe zorg je ervoor dat zowel je regenwaterput als je water van goede kwaliteit blijven? We geven je vier tips voor het onderhoud van je regenwaterput.

Lees meer

Kies de juiste boiler: van werking en soorten tot installatie en onderhoud

Kies de juiste boiler: van werking en soorten tot installatie en onderhoud

Je sanitair water verwarmen met een boiler? We vertellen je alles over de soorten, het rendement, de grootte, de kostprijs en de terugverdientijd.

Lees meer

Verstopte leiding? Zo los je het snel en slim op

Verstopte leiding? Zo los je het snel en slim op

Alles over verstopte leidingen: oorzaken, tekenen, zelf ontstoppen, prijzen en tips om problemen te voorkomen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag