Bedankt voor je reactie, maar ik wil echt weten hoe een kunststof mazouttank kan reinigen. En liefst met iets wat niet al te giftig is.
kunststof tanken van 2000 of 3000 liter staan boven de grond.
Ik denk eerlijk gezegd dat je het nogal kort ziet.
Je zit met een tank waar mazout in zit/zat en die wil je reinigen maar dan wel met produkten die niet giftig zijn of toch zeer zwak giftig.
Mazout is giftig. Het verontreinigd de bodem en dood al het microleven en als het terecht komt in het grondwater kan de vervuiling kilometers rondom sporen achterlaten.
Als je weet dat 1 druppel mazout tot 30 km stroomafwaarts in beek of gracht kan waargenomen worden dan snap je wel dat dit zo niet simpel is op te lossen.
Wil je voldoen aan je eigen voorwaarde om deze milieuvriendelijk te reinigen dan zet je jezelf dermate vast dat het enigste wat overblijft uitbranden is.... maar met plastiek tanken lukt dit niet zo. En is ook als je dit doe zonder ervaring levensgevaarlijk. We negeren dan wel even de schadelijke roetresten en rookontwikkeling.
Dan heb je natuurlijk het stelselmatig spoelen van de tank. Reken op ongeveer 3-6 spoelbeurten en dan nog eens de verspreiding en verdunning van het spoelwater in phytociterns waarbij houtskool, grond en beplantingen zorgen voor de afbraak van de aktieve stoffen.
Als we uitgaan van een tank van 3000 liter met 5 spoelbeurten kom je dus op een 15.000 liter vervuild water dat gereinigd moet worden. Je kan dat natuurlijk illegaal dumpen in je tuin of in de beek maar de kosten voor vervuilde grond met mazout te reinigen komt op een slordige 25.000€/m³ . Om 15.000 liter water in phytociterns te laten afbreken zit je dus wiskundig met citerns minimum 20.000 liter .
Misschien toch eens overwegen om dit aan vakmensen over te laten en of de citern op te vullen en buiten gebruik te stellen.
Ik denk dat je beter de citen kunt verkopen als mazoutvat en een nieuwe aanschaft.