isoleren metalen hangaar
Ik zou graag een hangaar met metalen wanden en metalen golfplaten als plat dak willen isoleren. Alle opties staan open zolang de prijs redelijk blijft. Ik kan bijvoorbeeld de golfplaten weggooien en EDPM kopen. Het gaat over 100m² dak.
Ik zit echter met volgende vragen:
- ze raden overal een koud plat dak af wegens te groot risico op condens en het constante uitzetten en krimpen van de draagstructuur. Bij een hellend dak steek je toch wel glaswol tussen de spanten, daar mag dan ineens wel alles uitzetten en krimpen?
Daar heb je ineens geen kans op vochtproblemen? Of gaat het over het feit dat uw EDPM totaal dampdicht is? Als ik nu de golfplaten behoud (ongeveer hetzelfde als pannen op een tengellat) in combinatie met een dampopen onderdakdoek, wat is dan eigenlijk het verschil tussen een dak met 45 graden of met 2 graden helling?
- Stel dat ik in combinatie met een volledig dampdichte EDPM toch in de spanten zou gaan isoleren, kan een speciale variabele damprem dan een oplossing bieden of werkt zoiets maar half?
- Ik zie dat Isover 'metal building roll' isolatie verkoopt. Blijkbaar mag dat wel zomaar tegen uw metalen wanden geplaatst worden. Als je een muur met niet-ademende verf wil isoleren schreeuwen ze moord en brand. Wat maakt dat deze isolatie wel tegen een niet-ademende metalen plaat kan?
- Nog een concept dat ik niet begrijp: PUR is luchtdicht en vochtwerend. Als je de naden correct afplakt heb je dus geen damprem nodig. Als je dat vlak tegen uw dakbedekking plaatst, dan ligt het dauwpunt ergens binnen in die PUR. Maar aangezien in die PUR plaat geen lucht/vocht kan zitten is er gewoon niets aanwezig dat überhaupt kan condenseren?