Dank je Kas, hier zijn de antwoorden:
Ik ben een leek en weet niet wat c 30/45 en c100/115 is (maar vermoed de dikte van de keien in de beton). In elk geval heeft de bouwheer van dit huis er niet op gekeken en altijd de betere en duurdere materialen gebruikt. Ik ga ervan uit dat het de stevigste vorm is want het huis is behoorlijk groot (250 m²).
De bewapening betsaat uit dubbele netten, dat zie je ook op de foto's die ik er van heb gekregen. er werd een geologische sutdie uitgevoerd om de maximale belasting van de grond te kennen en dat is ook de reden waarom het hele huisonderkelderd moest worden omdat tot ongeveer 2 meter diep bestand de grond uit opgehoopt afvalpuin.
Uit de studie en in het lastenboek zie ik dat er een volle plaat van 74m³ op de volle grond zit plus nog 10m³ aan balken in de volle grond.
Verder staat op deze funderingen 7m³ aan vertikale betonwanden, 97m³ aan vloerplaten voor gelijkvloers en verdieping en nog eens 10m³ aan betonbalken. Dat is dus puur beton en zonder de muren, het dak, de chapes, de vloeren en al de rest. Deze funderingen zijn dus wel berekend op een enorm gewicht.
De afwerkingslaag is een soort magere beton of chape, ik weet het niet zeker, daarboven ligt dan een rode afwerkingslaag zoals je in garages ziet. Men heeft mij alleszins aangeraden om onder elke paal ongeveer 1m² van die laag weg te doen en daar gewapend beton in te gieten zodat het gewicht beter verdeeld wordt over de hele fundering en dat de paal wordt verankerd in echt beton over de hele 16 à 18 cm van de ankers.
De brug zelf weegt 500K (dus 250 per paal), hij kan meer heffen maar ik ga er alleen auto's op zetten die ongeveer 2 ton wegen.
Alvast dank voor je vragen, het maakt me alleen maar wijzer. Ik hoop dat jij hiermee ook van mening bent dat ik geen grondwater infitratie kan krijgen door 10-12 cm diep te boren in de bestaande fundering.
Emmanuel