2

Toleranties gestort beton

Bassie
Bassie
#Fundering · 4 jaren geleden

Ik liet een betonplaat gieten van 2m x 3m voor een tuinhuis. Voor de plaatser van het tuinhuis is het belangrijk dat de afmetingen kloppen en dat de zijkanten recht zijn omdat hij hierop de eerste balk (of plank?) bevestigt. Ik merk echter dat de zijkanten in het midden ruim 3 cm uitdijen, wellicht door te lichte bekisting. De aannemer zegt dat er bij ter plaatse gestort beton steeds toleranties zijn op de afwijking van de referentielijn. En dat deze afwijking er binnen valt. Klopt dit voor zo een klein oppervlak? Dit zou betekenen dat er voor een oppervlakte van 20m op 30m een afwijking van 30 cm mag zitten?

Ik kan deze natuurlijk bijslijpen maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik nu op zoek moet naar het benodigde materiaal. Voor de plaatser betekent dit ook meerkost.

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Er zijn inderdaad toleranties op betonwerken . En dan zeker voor de mate van rechte lijn. 

Hoeveel die juist bedragen en voor welk werk kun je nagaan bij het wtcb. Opgelet je mag architectonisch beton voor een woning niet gaan vergelijken met een plaat voor een tuinhuis.

Heb je deze verstrenging van de toleranties op VOORHAND duidelijk en schriftelijk door gegeven aan de aannemer ? 

Dat een afwijking in + of min niet aanvaard wordt ? 

Ja, dan kun je hierop beroepen en eisen dat de werken worden hersteld ( uitbreken en nieuw ga je voor een rechtbank nooit kunnen verkrijgen omdat de fout niet zodanig is dat de verdere opbouw onmogelijk si)

Nee, dan sta je zeer zwak in je ingebrekstelling.

Leg eens uit wat de meerkost is voor de plaatser van je tuinhuis ???  Want een tuinhuisplaatser die hierop zen eerste balk niet kan stellen en vastmaken is een ..... prutser die hoog van de toren blaast en nu al op voorhand een schuldige aanwijst als er maar iets misloopt. 

Ik zou beide uitnodigen tot een gesprek en dit eventueel met een technisch expert . Ik wed dat je tuinhuisplaatser zijn kat gaat sturen .

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag