Hoe vol keramische tuintegels 3cm dik verwerken?
Beste vakmannen,
Wij hebben een hoveniersbedrijf in Nederland en krijgen veel vraag om keramische tegels buiten te leggen. Meestal leggen wij Geoceramica van MBI (1cm keramisch, 3cm beton onderdek) in gestabiliseerd zand. Nooit problemen, ook niet na jaren.
Echter kiest de klant nu meer voor vol keramische tegels van 3cm dik. Mede door de prijs. In Nederland hoor ik daar verschillende verhalen over. Nat verwerken in drainmortel, maar ook in Stabiliseé wat in Belgie veel wordt toegepast.
Persoonlijk ben ik meer fan van het laatste. Uiteraard de tegels dan wel verlijmd op de ondergrond (niet los erop) Wie heeft hier ervaring mee?
Vragen:
1: Hoe is de ondergrond opgebouwd. Eerst geel zand (verdicht) met daarop een laag stabiliseé?
2: Moet dit stabiliseébed eerst uitharden voordat de tegels erop komen of tegels gelijk verwerken?
3: Moet het stabiliseébed aangebrand worden met cement of een ander middel? En waarmee worden de tegels zelf ingelijmd?
4: Moet ik langs de randen nog een soort band of voeg houden voor het 'werken'?
Ik wil op den duur geen problemen gaan krijgen door losliggende tegels of voegen die eruit komen.
Ben erg benieuwd naar jullie ideeën.
Bij voorbaat dank,
van Oorschot