Bouwgrond verkopen aan projectontwikkelaar: hoe beïnvloedt dat de verkoopsprijs?

6

Bouwgrond verkopen aan projectontwikkelaar: hoe beïnvloedt dat de verkoopsprijs?

GreetjeV
GreetjeV
#Regelgeving · 4 jaren geleden

Een stuk bouwgrond wordt door de gemeente en de projectontwikkelaar in goedkeuring genomen tot het bouwen van een winkelcentrum. De plannen worden gemaakt. De eigenaars zijn op de hoogte, maar er is nog geen prijs afgesproken. Hoeveel meerprijs kan je verwachten dat er zal geboden worden dan de normale verkoopsprijd per vierkente meter. Van welke factoren is dat afhankelijk en hoe kan je zelf je tegenbod, dat hoger ligt, onderbouwen en verdedigen. Zijn daar gouden regels omtrent?

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Op de hoogte? Een projectontwikkelaar kan niets bouwen op de grond zonder jouw akkoord. 

0
GreetjeV
GreetjeV
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Inderdaad, de eigenaars hebben nog geen prijs afgesproken en er is nog geen akkoord. Daaromtrent willen we advies. Hoe pak je dat aan om je prijs te zetten?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
4 jaren geleden

Begrijp de vraag niet echt. Je vraagt aan die projectontwikkelaar wat je voor de grond wil. Meer is dat toch niet?

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
4 jaren geleden

Op je hoede zijn. Veelal vragen ze een "opstalrecht". Dit is de toelating om te bouwen op uw grond met de belofte na verkoop van t project om je de grond dan pas te vergoeden.  Wordt vastgelegd in norariële akte.  Doch dan raakt het project niet verkocht en krijg je t mes op de keel om een serieuze grondminwaarde te slikken ... en je kan geen kant meer uit ...

Winkelcentra zijn niet echt "hot business" in dees tijden van e-winkelen. ...

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Projectontwikkelaars zijn haaien, dus pas op. Bepaal voor jezelf de prijs die je wil kriijgen en blijf daarbij ondanks mooie beloftes die je gaat krijgen. Vergeet dat 'opstalrecht' of je bent soms voor een hele lange periode vertrokken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

PV-installaties van voor 2021 met terugdraaiende teller krijgen premie bij plaatsing digitale meter

PV-installaties van voor 2021 met terugdraaiende teller krijgen premie bij plaatsing digitale meter

Stap je over van een terugdraaiende teller naar een digitale meter, dan kan je een premie voor zonnepanelen aanvragen. Die kan oplopen tot 4.360 euro.

Lees meer

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Er is een nieuwe energiespeler in Wallonië. Toch telt Wallonië veel minder leveranciers dan Vlaanderen. Energie-expert Maxime Sonkes legt uit waarom.

Lees meer

Vlaamse regering schaft nu ook de EPC-labelpremie af

Vlaamse regering schaft nu ook de EPC-labelpremie af

De Vlaamse regering schaft de EPC-labelpremie af. Deze premie kan oplopen tot 7.000 euro. Hierdoor zal de regering 32 miljoen euro besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag